مرحله‌ی نخست طرح ساخت شهر «کابل نو» به‌زودی اجرا می‎شود

قرارداد اجرای برنامه‌ی ساخت‌و‌ساز مرحله‌ی اول شهر «کابل نو» میان اداره‌ی توسعه‌ی شهر کابل نو و شش شرکت خصوصی داخلی و خارجی به امضا رسید. این شهر، کابل نو، قرار است در منطقه‌ای موسوم به «ده‌ سبز» در شرق شهر کابل فعلی، برای سکونت سه میلیون نفر ساخته شود.

در مرحله‌ی نخست ساخت‌و‌ساز این شهر، شش هزار واحد مسکونی با هزینه‌ی بیش از یک میلیارد دالر ساخته خواهد شد. آغاز ساخت‌و‌ساز کابل نو در یک مراسم رسمی ‌اعلام شد. این طرح بزرگ‌ترین پروژه‌ی اقتصادی حکومت حامد کرزی دانسته شده است.

با امضای قرارداد اجرای مرحله‌ی اول طرح ساخت‌و‌ساز کابل نو، با شش شرکت خصوصی، کار احداث این شهر، عملا آغاز می‌شود، ولی آن‌گونه که گفته شده، ممکن است کل مدت ساخت‌و‌ساز این شهر سی تا چهل سال طول بکشد. این شرکت‌ها از کشورهای افغانستان، کانادا، آمریکا، امارات متحده‌ی عربی، استرالیا و آلمان هستند که مسئولیت ساخت حدود چهل هزار واحد مسکونی با هزینه‌ی یک میلیارد دالر را دارند.

بشیر لودین، نماینده‌ی این شش شرکت، در مراسم امروز گفت که کارهای مهندسی مرحله‌ی اول ساخت‌و‌ساز کابل نو در دوازده‌ ماه آینده کامل می‌شود و کار عملی به دنبال آن آغاز خواهد شد. نقشه‌ی شهر کابل نو، در مساحت حدود ۷۵۰ کیلو‌متر مربع زمین در نظر گرفته شده که حدود دو سال پیش از سوی مهندسان جاپانی تهیه شد. با وجود این، به دلیل «غصب» زمین و ساخت شهرک‌های «خودسر» در منطقه‌ی مورد نظر، جنجال‌هایی بروز کرد، که سبب شد اجرای طرح کابل‌نو بارها به تأخیر بیفتد.

غلام‌ سخی حسن‌زاده، رییس اجرایی طرح کابل نو گفت که این جنجال‌ها باعث شد که آغاز اجرای این طرح چند‌سال به تأخیر انداخته شود. مقام‌های وزارت شهرسازی ‌گفته‌اند که در کابل نو، حدود 600 هزار آپارتمان یا واحد مسکونی ساخته می‌شود و هر‌واحد مسکونی به قیمت 100 هزار دالر در اختیار متقاضیان قرار داده خواهد شد. مقام‌ها تأکید کرده‌اند که معیارهای ساختمان‌سازی مطابق استانداردهای جهانی، در ساخت‌و‌ساز کابل نو به‌خوبی رعایت خواهد شد. «بی‌بی‌بی»

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *