بانک جهانی 200 میلیون دالر به افغانستان کمک کرد

کمک 50 میلیون دالری بانک جهانی به دولت افغانستان

اطلاعات روز: دولت افغانستان با رییس دفتر بانک جهانی در افغانستان توافق‌نامه‌ا‌ی به ارزش 50 میلیون دالر‌ امریکایی را به امضا رساند. حضرت عمر زاخیل‌وال، وزیر ‌مالیه‌ی کشور با باب سام، رییس دفتر بانک جهانی برای افغانستان این توافق‌نامه‌ را به امضا رساند. این توافق‌نامه دیروز در مقر وزارت امور مالیه با حضور‌ رسانه‌ها به امضا رسید.

زاخیل‌وال کمک بانک جهانی را بلاعوض خواند‌ و به رسانه‌ها گفت: «بانک جهانی یک سلسله کمک‌های بلاعوض را جهت تشویق در بهتر شدن سیستم‌های مختلف و اصلاحات دولت افغانستان کمک می‌‎نماید که امضای توافق‌نامه‌ی امروز نیز در همین رابطه می‌باشد». به گفته‌ی معاون مالی وزارت مالیه، بسته‌های کمکی بانک جهانی در سال‌های قبل به منظور ساختن زبربناهای وزارت تحصیلات عالی، بهتر شدن شبکه‌های مخابراتی، بندهای آب و تذکره‌ی الکترونیکی به مصرف رسیده است.

باب سام، رییس دفتر بانک جهانی برای افغانستان در کنفرانس دیروز‌ به رسانه‌ها اظهار داشت که بانک جهانی متعهد است که دولت افغانستان را در بخش‌ پالیسی‌هایی که سبب تقویت پایه‌های مالی و رشد اقتصادی گردد، کمک می‌نماید. به گفته‌ی باب سام، بانک جهانی در بخش‌های صحت، زراعت و انکشاف روستاها کار نموده و این روند هم‌چنان ادامه خواهد داشت.

با وجود کمک‌های گسترده‌ی جامعه‌ی جهانی با دولت افغانستان، هنوز فقر و بی‌کاری در ‌کشور بی‌داد می‌کند. ارزش پول افغانی در برابر اسعار‌ خارجی روند نزولی خود را می‌پیماید. عمر زاخیل‌وال، وزیر ‌مالیه‌ی کشور، کاهش ارزش افغانی را در برابر اسعار‌ خارجی ناشی از تبلیغات منفی در باره‌ی سال 2014 دانسته و معتقد است که این روند نظر به کشورهای هم‌سایه از ثبات خوبی برخوردار بوده است.

بانک جهانی از سال 2002 میلادی به این‌سو در بخش‌های مختلف با دولت افغانستان هم‌کاری نموده و تعهد سپرده است تا برای بهبودی وضعیت اقتصادی شهروندان، ساخت زیربناها و بنیادهای اقتصادی دولت افغانستان را کمک نماید.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *