پول عزیزی بانک چگونه دزدیده شد؟

پس از آن که بیش از یک میلیون دالر از دارایی عزیزی بانک دزدیده شد، مسئولان این بانک می‌گویند برای جلوگیری از چنین حوادثی، شرایط استخدام کارمندانش را سخت‌تر می‌کند. چند‌تن متهم به شرکت در جرم باز‌داشت شده‌اند. پولی که از عزیزی بانک کشیده شده، یک میلیون و یک صد و پنجاه هزار دالر است. این حادثه دو ماه پیش اتفاق افتاده و به دلیل توصیه‌های پولیس انترپول، قضیه در این مدت رسانه‌ای نشده است.

مسئولان عزیزی بانک می‌گویند، شگوفه، یکی از کارمندانی که سه سال پیش کارش را در این بانک شروع کرده بود و در شعبه‌ی انتقالات کار می‌کرد، این مقدار پول را از سیستم عزیزی بانک به سه حساب بانکی اعضای خانواده‌اش انتقال داده است.

سلیم امید، معاون عزیزی بانک در گفت‌وگو با خبرنگار دویچه وله گفت که اعضای خانواده‌ی شگوفه این پول را از شاخه‌های مختلف بانک خارج کرده‌اند. او گفت، برخی از عاملان این سرقت بانکی بازداشت شده‌اند: «بانک در عین روز خبر شد که چنین واقعه‌ای شده، واقعه را به سارنوالی، جنایی و انترپول راپور می‌دهد».

هنوز معلوم نشده که تمام پول‌ها به خارج انتقال داده شده ‌یا در داخل افغانستان است. امید گفت که چند‌تن از اعضای خانواده‌ی شگوفه در افغانستان و دُبی شناسایی و بازداشت شده‌اند. این مسئول عزیزی بانک افزود که به دلیل توصیه‌های پولیس انترپول، نمی‌تواند در مورد موقعیت فعلی شگوفه معلومات دهد.

سرنوشت نا‌معلوم پول دزدی شده

مسئولان عزیزی بانک می‌گویند، پیش از این که شگوفه در کابل بازداشت شود، همراه با اعضای خانواده‌اش با پاسپورت‌های جعلی از میدان هوایی کابل به هند رفته‌اند و ده عضو خانواده‌ی این دختر در این قضیه دخیل‌اند. آقای امید گفت: «خوش‌بختانه چند‌نفر ایشان که د‌بی رفته بودند، در دبی شناسایی شدند و دو نفر‌شان گرفتار شدند. آن‌ها چند‌روز بعد به انترپول افغانستان سپرده و به افغانستان منتقل می‌شوند».

براساس اظهارات معاون عزیزی بانک، از پول دزدی شده، یک خانه و دو موتر خریداری شده و در حال حاضر خانه و موترها زیر نظارت پولیس قرار دارند. او گفت، پول دزدی شده به‌زودی در اختیار عزیزی بانک قرار خواهد گرفت. معاون عزیزی بانک می‌گوید، هیچ‌کسی از کارمندان عزیزی بانک با شگوفه در کشیدن پول هم‌کاری نکرده است؛ اما این دختر توانسته «یوزر و پاسورد» یکی از هم‌کارانش را دزدی کند و از حساب او نیز پول بکشد.

تغییر در پالیسی استخدام

معاون عزیزی بانک می‌گوید، پس از این حادثه پالیسی استخدام در عزیزی بانک تغییر کرده، طوری که در هنگام استخدام، ضمانت کننده‌ها فرد نه، بلکه دولت ‌یا شرکت‌های با‌اعتبار باشند. آقای امید گفت: «یک گرنتر (ضمانت کننده) باید یک مأمور دولت باشد که دفاتر دولتی، برحال بودنش را تصدیق کند و دوم شرکت‌های شخصی با‌اعتبار باید تصدیق کنند».

کارمندانی که در حال حاضر مصروف کار در عزیزی بانک هستند نیز مکلف‌اند تا چنین ضمانت‌هایی داشته باشند. برخی گزارش‌ها حاکی از آن است که شگوفه از سوی رییس عزیزی بانک ضمانت شده و فرد مورد اعتبار رییس این بانک بوده است؛ اما آقای امید این موضوع را رد کرد و گفت: «این افواهاتی است که از سوی مردم گفته شده‌اند».

نقش بانک مرکزی

بانک مرکزی افغانستان از تمام بانک‌های خصوصی نظارت می‌کند. در قضیه‌ی کابل بانک عبدالقدیر فطرت که در آن زمان رییس بانک مرکزی بود، به دلیل سهل‌انگاری در وظیفه مقصر شناخته شد. اما نورالله دلاوری، رییس کنونی بانک مرکزی می‌گوید، دزدی‌ای که در عزیزی بانک صورت گرفته است، شامل مسئولیت‌های نظارتی بانک مرکزی نمی‌شود.

آقای دلاوری گفت: «از خود بانک [عزیزی بانک] کدام اطلاعیه‌ای برای ما نرسیده است. این موضوع داخلی‌شان بوده و ما هم از کارمندان بانک و از اخبار شنیدیم که این کار شده است». رییس بانک مرکزی گفت، آن‌چه در عزیزی بانک رخ داده، یک سرقت بانکی است و این بانک از قرضه دادن و باز کردن حساب در بانک‌های خصوصی نظارت دارد.

تأثیر بر مشتریان

مشترکین عزیزی بانک می‌گویند، از این که پول‌شان در این بانک مصئون نیستند، نگران‌اند. سمیع‌الله، یک تن از مشتریان عزیزی بانک می‌گوید: «گرچه مقدار پول کم است؛ اما وضعیت اقتصادی مردم ضعیف است. حتا سبب می‌شود که بعضی‌ها پول‌های‌شان را از این بانک بکشند».

مردم افغانستان خاطرات بسیار بدی از ورشکستگی کابل بانک دارند. با ورشکسته شدن کابل بانک، نه تنها پول افغان‌ها از دست رفت، بلکه صندوق بین‌المللی پول یک سال از دادن کمک به افغانستان خودداری کرد. «دویچه‌وله»

 

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *