سیگار: میلیون‌ها دالر کمک در پروژه‌های صحی افغانستان در حال هدر رفتن‌اند

اطلاعات روز: بازرس ویژه‌ی امریکا در امور ساخت‌و‌ساز افغانستان (سیگار) در تازه‌ترین گزارش خود در انتقاد از برنامه‌های کمک‌های مالی دولت امریکا به افغانستان، خبر داده است که میلیون‌ها دالر کمک‌های مالی امریکا در پروژه‌های صحی در افغانستان در معرض خطر هدر رفتن، فساد مالی و سو‌ استفاده قرار دارند و تضمین بسیار کمی ‌وجود دارد که این کمک‌ها همان‌گونه که در نظر گرفته شده‌اند، مصرف شوند.

این گزارش هم‌چنان خواستار آن شده است که کمک‌های مالی امریکا به وزارت صحت عامه‌ی افغانستان تا زمانی که هزینه‌های این برنامه‌ها به گونه‌ی قانونی تنفیذ نشده‌اند، به حالت تعلیق در‌آید. این گزارش از مقام‌های رسمی ‌امریکایی هم‌چنین خواسته که تا وقتی که 55 مورد نقضی که در بررسی قبلی برنامه‌های وزارت صحت عامه‌ دیده شده بود، برطرف نشده است، از هزینه کردن پول‌های بیش‌تر در این راستا خودداری نماید.

تمرکز این گزارش بالای 236 میلیون دالری است که از سوی سازمان کمک کننده‌ی USAID امریکا در برنامه‌ای‌ با عنوان «قراردادهای مشارکتی برای صحت» هزینه شده است. این برنامه امور مربوط به واکسیناسیون، آزمایش‌های دوران بارداری، تجهیزات شفاخانه‌ها و معاش‌های کارمندان را در 13 ولایت افغانستان مورد پوشش قرار می‌دهد.

مقام‌های رسمی ‌سازمان کمک کننده‌ی USAID اما در نشستی با روزنامه‌نگاران امریکایی به‌شدت این اتهام‌ها را رد کردند. این مقام‌ها هم‌چنین ادعا کردند که کمک‌های مالی امریکا هرگز به گونه‌ی مستقیم در اختیار وزارت صحت عامه‌ی افغانستان قرار داده نشده است و این که آن‌ها گروه ویژه‌ای داخل این وزارت‌خانه به منظور بررسی و نظارت قراردادها و کمک‌های مالی تشکیل داده و مستقر کرده‌اند.

ویلیام‌ هامینک، مدیر این سازمان در افغانستان در پاسخ‌ کتبی به خبرنگاران نوشت‌: «این گزارش هیچ‌گونه سندی دال بر‌این که هزینه‌ها و کمک‌های مالی سازمان  کمکی USAID در افغانستان در معرض خطر سو استفاده می‌باشند، بیرون نداده است. به همین منوال، هیچ‌گونه مدرکی نیز در ثبوت این که این مصارف به هدر رفته ‌یا مورد فساد مالی اداری قرار گرفته‌اند، وجود ندارد.

یکی دیگر از مقام‌های رسمی ‌USAID که خواست نامش فاش نشود، به نشریه‌ی واشنگتن پست گفته است: «ما حتا در مصرف ‌یک دالر بسیار دقت می‌کنیم. لذا ما به هیچ‌وجه کمک مالی مستقیم در اختیار وزارت‌خانه‌ی مذکور قرار نمی‌دهیم و اطمینان کامل بر نحوه‌ی استفاده‌ی آن داریم». این مقام‌ها هم‌چنین عنوان کرده‌اند که 55 نقضی که گزارش سیگار عنوان کرده است، همان نقض‌هایی که خود سازمان USAID نیز در گزارش سال 2012 خود آورده است و از آن زمان تا به حال مشغول برطرف کردن آن‌ها بوده‌اند.

 

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *