دست‌آورد سفر رییس جمهور به تهران؛ از ضرورت همکاری میان افغانستان و ایران سخن گفته شد

اطلاعات روز: محمداشرف غنی، رییس جمهور کشور صبح روز یک‌شنبه در رأس یک هیأت بلند‌پایه‌ی دولتی به ایران رفت. وزارت خارجه‌ی کشور علت اصلی این سفر را ملاقات با مقام‌های ایرانی و امضای تفاهم‌نامه‌ی همکاری‌های دوجانبه میان این دو کشور عنوان کرده است.

این سفر به دعوت رسمی حسن روحانی، رییس جمهور ایران صورت گرفته است.

محمد محقق معاون دوم ریاست اجرایی، صلاح‌الدین ربانی وزیر امور خارجه، حنیف اتمر مشاور امنیت ملی رییس جمهور، اکلیل حکیمی وزیر مالیه، داوودشاه صبا وزیر معادن و پترولیم و سید حسین عالمی بلخی وزیر مهاجران و عودت‌کنندگان رییس جمهور غنی را در این سفر همراهی کرده‌اند.

رییس جمهور غنی در سلسله سفرهای خارجی‌اش در حالی به ایران سفر کرد که به خاطر بحران یمن، ایران و عربستان در دو جبهه‌ی مخالف هم قرار گرفته‌اند و افغانستان حمایت خود را از عربستان اعلام کرده است.

ضرورت همکاری میان دو کشور

حسن روحانی، رییس جمهور ایران و محمد‌اشرف غنی، رییس جمهور افغانستان پس از گفت‌وگو در نشست خبری مشترکی در تهران، بر گسترش همکاری‌های دوجانبه و ایجاد فصلی نو در روابط میان این دو کشور‌ تأکید کردند. آقای روحانی در این نشست خبری گفت‌: «سفر رییس‌ جمهوری افغانستان که نماینده‌ی دولت وحدت ملی افغانستان است، آغازی برای همکاری‌های وسیع‌تر خواهد بود».

رییس جمهور غنی نیز بر همکاری‌های دوجانبه، سه‌جانبه و منطقه‌ای تأکید کرد و گفت‌: «باید تلاش کنیم تا منطقه‌ی را از شرایط خطر، به مرحله‌ی صلح و ثبات برسانیم؛ زیرا ما با خطر جدی و اشکال مختلف تروریسم روبه‌رو هستیم و بدون همکاری منطقه‌ای، نمی‌توان‌ با پدیده‌ی شومی مانند داعش مبارزه کرد».

حسن روحانی، رییس جمهور ایران در این کنفرانس گفت که ایران و افغانستان خواهان گسترش همکاری‌های دوجانبه در حوزه‌های امنیتی، اقتصادی، صنایع و معادن، انرژی، تجارت، مبارزه با قاچاق مواد مخدر و راه آهن هستند.

رییس جمهور ایران در این نشست خبری گفت که بر مبنای مذکرات انجام‌شده در این سفر، مهاجران افغانستانی مقیم ایران ثبت ‌نام خواهند شد. به گفته‌ی او، پس از ثبت نام این مهاجران ترتیبی گرفته می‌شود تا کسانی که برای کار به ایران سفر می‌کنند، در چارچوب قانون به این کشور سفر کنند.

در این دیدار به همکاری‌های اطلاعاتی و امنیتی میان دو کشور در مبارزه با تروریسم و مقابله با افراط‌گرایی، به‌خصوص در مناطق مرزی میان دو کشور، تأکید شده است.

فعالیت‌های چندجانبه میان ایران و افغانستان با کشورهای هند، چین، ترکمنستان و تمام کشورهای اطراف دریای خزر و آسیای میانه برای تأمین منافع دو کشور و منطقه، از بخش‌های دیگر این گفت‌وگو بوده که آقای روحانی به آن اشاره کرده است.

هم‌چنان آقای روحانی با اشاره به افزایش کشت مواد مخدر در افغانستان، گفته است که وزارت کشاورزی ایران، افغانستان را در جاگزینی کشت مواد مخدر کمک می‌نماید تا مسیر ترانزیت محصولات افغانستان در کشورهای مختلف فراهم شود.

رییس جمهور کشور در این نشست مشترک در باره‌ی مهاجران افغانستانی در ایران، مواد مخدر و تروریسم صبحت کرده است. هم‌چنان او اظهار امیدواری کرده که رییس جمهور ایران به کابل سفر کند.

در این دیدار دو سند تفاهم و همکاری میان وزیران خارجه‌ی دو کشور و نیز وزارت علوم، اطلاعات و فن‌آوری ایران با وزارت تحصیلات عالی افغانستان در حضور هر دو رییس جمهور به امضا‌ رسیده است.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *