رییس جمهور: در چهارسال آینده یک‌و‌نیم میلیارد دالر برای بازسازی شبکه‌های آبیاری هزینه می‌شود

اطلاعات روز: رییس جمهور غنی روز گذشته به مناسبت روز جهانی حفاظت از محیط زیست با ابراز نگرانی از وضعیت محیط زیست، آب‌های غیرصحی و هوای نامناسب، اعلام کرد که حکومت در نظر دارد تا چهار یا پنج سال آینده یک‌و‌نیم میلیارد دالر را برای بازسازی و توسعه‌ی شبکه‌های آبیاری، بند‌ها و کاریزها هزینه کند.

هم‌چنان رییس جمهور روز گذشته در حرکتی نمادین، با پوشیدن لباس نارنجی‌رنگ کارمندان شهرداری، داخل شهر رفت و به جمع‌آوری زباله‌ها پرداخت. در خبرنامه‌‌ی ریاست جمهوری آمده که حکومت فیصله کرده که برای رشد فرهنگ حفاظت از محیط زندگی، روز محیط زیست را در تقویم رسمی به هفته‌ی محیط زیست تبدیل کند و پس از این هر سال از 15 تا 21 جوزا‌، اداره‌ی ملی حفاظت از محیط زیست و سایر اداره‌ها از طریق برنامه‌های مختلف، هفته‌ی محیط زیست را تجلیل کنند تا بیداری اجتماعی تقویت شده و روند مبارزه با مشکلات محیطِ زیستی سرعت یابد.

هم‌چنان در این خبرنامه آمده که در افغانستان برای کاهش آلوده‌گی‌های صوتی به اقدامات جدی ضرورت است. این آلوده‌گی‌ها که باعث بروز مریضی‌های روحی و روانی می‌شوند، در شهرهای ما زیاد است. رییس جمهور با اشاره به تلفات ناشی از آب‌های آلوده گفت: «نوشیدن آب‌های غیرصحی همه‌ساله باعث مرگ میلیون‌ها انسان در جهان می‌شود و این موضوع یکی از مشکلات بزرگ مردم ماست. در شهرهای کشور اکثر مردم آب آشامیدنی پاک ندارند و در قریه‌ها این مشکل بیشتر است».

به گفته‌ی غنی، معارف، رسانه‌ها و جامعه‌ی مدنی می‌توانند نقش مهمی برای رشد فرهنگ نگهداری محیط زیست سالم و فضاهای سبز‌ داشته باشند و از این نهادها خواست که در این زمینه همکاری کنند. آقای غنی در مورد کشاورزی و جنگل‌های افغانستان گفت که در گذشته‌ سه درصد خاک افغانستان پوشیده از جنگل بود؛ اما در سال‌های اخیر به 2.6 درصد کاهش یافته است.

آقای غنی اعلام کرد که حکومت اراده‌ی قوی دارد که برای حفظ و توسعه‌ی جنگل‌ها، از قطع غیرقانونی جنگل‌های طبیعی جلوگیری کرده و جنگل‌های تخریب‌شده را بار دیگر سرسبز کند. هم‌چنان حکومت می‌خواهد تا از تخریب علف‌چرها و سبزه‌زارها جلوگیری کند و در چهار یا پنج سال آینده پنجاه هزار هکتار علف‌چرهای تخریب‌شده را بار دیگر احیا و به حالت اصلی‌شان بازگرداند.