روز جهانی محیط زیست
Haafiz Abdul Qayum

روز جهانی محیط‌زیست؛ «از زمین، آب، هوا و دیگر منابع طبیعی درست استفاده کنید»

اداره ملی حفاظت محیط‌زیست به مناسبت پنجم می/۱۵ جوزا، روز جهانی محیط‌زیست، از شهروندان کشور خواسته است که از زمین، آب، هوا و تمامی منابع طبیعی که امانتی نزد انسان‌ها است، به‌شکل درست استفاده کرده و در راستای نگهداری و پاسداری از آن‌ها توجه جدی به خرچ دهند.

در اعلامیه‌ی این اداره که امروز (شنبه، ۱۵ جوزا) منتشر شده، آمده است که محیط‌زیست از گذشته‌ها برای انسان‌ها میراث باقی مانده و باید برای نسل‌های بعدی نیز درست و سالم به میراث گذاشته شود.

به نقل از اعلامیه، زمین، آب، هوا و دیگر منابع طبیعی برای استفاده‌ی متعادل آفریده شده و باید از آن‌ها به‌شکل پایدار استفاده شود. همچنین گفته شده است که موجودات زنده حیوانی و نباتی حلقه‌هایی از چرخه محیط‌زیستی هستند که نباید نابود شوند.

اداره ملی حفاظت محیط‌زیست در این اعلامیه گفته است که در حال حاضر، جهان با مشکلات زیاد محیط‌زیستی مواجه است و محیط‌زیست افغانستان نیز از این امر مستثنا نیست.

به‌گفته‌ی این اداره، در کنار جنگ و ناامنی، آلودگی هوا، آب و خاک، تغییر اقلیم، تخریب ساحات سبز و منابع طبیعی، صحراگرایی، آلودگی پلاستیک، آلودگی‌های صوتی و دیداری، انکشاف غیرپلانی شهرها و… از جدی‌ترین مشکلاتی است که محیط‌زیست افغانستان را با خطر مواجه کرده است.

اداره ملی حفاظت محیط‌زیست در ادامه گفته است که با طرح برنامه‌ها و پالیسی‌های جامع در تلاش مدیریت مشکلات محیط‌زیستی است، اما به تنهایی توانایی فایق‌آمدن به این همه چالش‌ها‌ی محیط‌زیستی را ندارد.

این اداره تأکید کرده است که باید تمامی ادارات ذی‌ربط دولتی، نهادهای ملی و بین‌المللی، سکتور خصوصی و تمام اقشار جامعه مکلفیت‌های قانونی‌شان را در این راستا انجام بدهند.

در بخشی از اعلامیه‌ی اداره ملی حفاظت محیط‌زیست آمده است که یکی از عوامل اساسی تخریب محیط‌زیست و منابع طبیعی در افغانستان، پایین‌بودن سطح آگاهی مردم از موضوعات محیط‌زیستی و احترام‌نگذاشتن به ارزش‌های آنهاست.

به همین منظور، سازمان ملل متحد شعار امسال روز جهانی محیط‌زیست را «تلاش برای احیای ایکوسیستم» برگزیده و با همین شعار، از روز جهانی محیط‌زیست در بیشتر کشورهای جهان تجلیل می‌شود.

هدف تجلیل از روز جهانی محیط‌زیست، افزایش آگاهی مردم برای حفاظت محیط‌زیست و ترغیب مسئولان نهادهای حکومتی، نهادها و سکتور خصوصی برای مبارزه با تخریب محیط‌زیست، حفاظت از انواع حیات‌وحش و جلوگیری از کشتار و تجارت آنها گفته شده است.