افسر ارشد پولیس زن ولایت هلمند به دنبال سو قصد درگذشت

وزارت داخله‌ی کشور از درگذشت «نگار»، افسر پولیس زن ولایت هلمند که دیروز در اثر شلیک دو موتورسوار مسلح زخمی شده بود، خبر داده است. خانم نگار صبح روز یک‌شنبه، ۲۴ سنبله هدف شلیک گلوله‌ی دو مرد مسلح قرار گرفت و بازوی راستش زخمی شد. این افسر ارشد پولیس مسئول بخش خود در دست‌گاه پولیس ولایت هلمند بود و یک ماه پیش جا‌گزین یک افسر پولیس زن دیگر شد که او هم جان خود را در این شغل از دست داده بود.

وزارت داخله به صورت مشخص نگفته که این افسر پولیس ولایت ناآرام هلمند توسط چه کسانی هدف سو‌ قصد قرار گرفت؛ اما گفته که او «در اثر حمله‌ی ناجوان‌مردانه‌ی دشمنان صلح و ثبات مردم افغانستان جام شهادت نوشید». دفتر مطبوعاتی ولایت هلمند گفته که خانم نگار توسط «دو تروریست» هدف سو‌ قصد قرار گرفت.

در وب‌سایت وزارت داخله از خانم نگار به عنوان «نمونه‌ی موفق» در میان افسران پولیس یاد شده که در یکی ا‌ز مناطق دوردست کشور برای مردم خدمت می‌کرد. وب‌سایت افزوده که شجاعت او «بی‌نظیر» بود. روز یک‌شنبه دفتر مطبوعاتی والی هلمند از تلاش‌های نیروهای امنیتی برای دست‌گیری عاملان حمله به خانم نگار خبر داد؛ اما به نظر می‌رسد که هنوز آن‌ها موفق به این کار نشده‌اند.

در ماه‌های اخیر شماری از زنان برجسته در ولایت هلمند ترور شده‌اند و از آن جمله «اسلام بی‌بی» بود. او قبلاً در سمتی که خانم نگار کار می‌کرد، مشغول به کار بود. تعداد زنانی که در پولیس افغانستان مشغول کار هستند، چندان زیاد نیست. بر‌اساس آمار رسمی، شمار کل آن‌ها به ۱۵۰۰ نفر می‌رسد که یک درصد کل پولیس ‌کشور را تشکیل می‌دهند.

اخیراً سازمان خیریه‌ی بریتانیایی آکسفام در گزارشی نوشت که دولت افغانستان در رسیدن به هدف خود که استخدام پنج هزار زن در نهادهای پولیس بود، ناکام مانده است. این سازمان خواستار حمایت دولت از زنان برای ورود به نهادهای امنیتی شده و تأکید کرده است که باید منابع مالی و حمایت‌های لازم در این زمینه فراهم شوند.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *