گل آغا شیرزی: من درانتخابات بعدی کاندیدم و حامد کرزی تعهد کرده که ازمن حمایت کند

گل‌آغا شیرزی، والی نیرومند ولایت ننگرهار در گفتگویی ویژه با بی‌بی‌سی فارسی گفته که تصمیم قاطع گرفته که در انتخابات ریاست جمهوری آینده خود را نامزد کند.
او می‌گوید که حامد کرزی، رئیس جمهوری افغانستان به او قول داده که در انتخابات سال آینده از او حمایت کند، حتی در برابر برادرش قیوم کرزی.
برای دیدار با والی که به دلیل موفقیت در اجرای کارها به “بولدوزر” معروف است، به کاخ ۹۰ ساله شاهی جلال‌آباد رفتم.
دهه‌ها پس از ساختش توسط عبدالرحمان، پادشاه پیشین در شرق کشور، کاخ تفریحی جلالآباد مهمانی دیگری از قندهار دارد؛ گل‌آغا شیرزی، فرمانده سابق مجاهدین هشت سال است که بر ولایت ننگرهار هم‌مرز با پاکستان حاکمیت دارد. آقای شیرزی این روزها هوای دیگر در سر دارد. به فکر رسیدن به بلندترین پله قدرت در افغانستان است. یک عضو شورای امنیت ملی کشور می‌گوید او یکی از ده میلیاردر افغانستان است.
بزرگان قندهار برای تشویق او به رقابت در انتخابات آینده به قصرش آمده بودند. بسیاری از حاکمان افغانستان از ولایت قندهار برخاسته‌اند، از جمله حامد کرزی و ملاعمر رهبر طالبان.
گل‌آغا شیرزی که از قوم بارکزایی است. او در انتخابات ۲۰۰۹ ریاست جمهوری نیز از آمادگی‌اش برای نامزدی در انتخابات سخن گفت و حتی دو معاون برای خود برگزید، اما پس از مذاکره با حامد کرزی، به نفع او کنار رفت. او می‌گوید که آقای کرزی به او وعده داده که در انتخابات سال ۲۰۱۴ از او پشتیبانی خواهد کرد.
والی ننگرهار اما ابهام‌ها درباره برگزاری انتخابات را رد می‌کند. او می‌گوید تنها راه انتقال مشروع قدرت در افغانستان، برگزاری انتخابات است و طرح “اجماع ملی” به عوض انتخابات برای انتقال قدرت خلاف قانون اساسی‌است.
طرح اجماع ملی اخیراً در محافل سیاسی افغانستان با قوت مطرح شده‌است. تشکیل اجماع ملی از زبان سیاست‌مدارانی چون اشرف‌غنی احمدزی، رئیس کمیسیون انتقال مسئولیتهای امنیتی، حنیف اتمر، از سران حزب حق و عدالت، قسیم فهیم، معاون رئیس جمهوری، عطا محمد نور، والی بلخ، عبدالرب‌رسول‌سیاف، رهبر جهادی و حتی حامد کرزی شنیده شده‌است. اما آنها نگفته اند که آیا اجماع ملی را جایگزینی برای انتخابات می‌دانند یا منظور دیگری دارند.
اما شیرزی می‌گوید: “من انتخابات می‌خواهم. به اجماع ملی احترام دارم، اما باید در افغانستان انتخابات شود و قانون اساسی اجرا شود. من تصمیم خودم را گرفته‌ام. با سران قوم، بزرگان، جامعه مدنی، سیاست‌مداران مشورت کرده‌ام. این مشوره‌ها همچنان ادامه دارد.”
او افزود: “در آینده نزدیک یعنی یکی دو ماه بعد معلوم می‌شود که معاونانم چه کسانی خواهند بود. این را در یک جلسه بزرگ اعلام خواهم کرد. اما تصمیم من برای نامزدی در انتخابات خیلی قوی است.” حدود هشت ماه به برگزاری سرنوشت سازترین انتخابات افغانستان باقی مانده‌است. انتخاباتی که برای نخستین بار یک رئیس جمهوری منتخب قرار است قدرت را به رئیس جمهور منتخب دیگر واگذار کند.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *