سازمان ملل: ازوضعیت حقوق بشردرافغانستان نگرانیم

ناوی پیلای، رییس بخش حقوق بشر سازمان ملل متحد که به افغانستان سفر کرده، از بدتر شدن وضعیت حقوق بشر در افغانستان ابراز نگرانی کرد. او دیروز در یک نشست خبری در کابل گفت که در جریان بیش از یک‌دهه‌ی گذشته، افغانستان شاهد پیش‌رفت‌های قابل توجهی در زمینه‌ی حقوق بشر بوده است؛ اما حالا وضعیت حقوق بشر در این کشور رو به وخامت است.

به گفته‌ی او، این نگرانی وجود دارد که با پایان برنامه‌ی انتقال مسئولیت‌های امنیتی و سیاسی از خارجی‌ها به افغان‌ها، دست‌آوردهای یک‌دهه‌ی گذشته از بین بروند. او افزود: «من از این که وضعیت حقوق بشر در افغانستان رو به وخامت است، جدا نگرانم. فعالان مدنی افغانستان نیز نگران‌اند که دست‌آوردهای دوازده سال گذشته با خطر رو‌به‌رو شوند».

خانم پیلای به کاهش سهم اختصاصی زنان در شوراهای ولایتی به عنوان نمونه اشاره کرد. در قانون جدید انتخابات، کرسی‌های زنان در شوراهای ولایتی کشور، از ۲۵ درصد به ۲۰ درصد کاهش یافته است. خانم پیلای هم‌چنان می‌گوید که تلاش‌هایی به گونه‌ی پنهان در افغانستان جریان دارند تا حمایت از حقوق زنان را ضعیف سازند. او می‌گوید که به همین دلیل قانون منع خشونت علیه زنان اجرا نمی‌شود.

سازمان دیده‌بان حقوق بشر نیز به‌تازگی از رییس جمهوری کشور خواسته که برای اجرایی شدن این قانون، بیش‌تر بکوشد. این قانون که در حال حاضر بر‌اساس فرمان تقنینی حامد کرزی اجرایی است، قرار بود در مجلس نمایندگان تصویب شود؛ اما با مخالفت‌هایی از سوی افراد محافظه‌کار رو‌به‌رو شد و از اجندای مجلس بیرون کشیده شد.

رییس بخش حقوق بشر سازمان ملل متحد‌ نیز از رییس جمهور کرزی به صورت جدی خواست که دست‌آوردهای یک‌دهه‌ی گذشته در بخش حقوق بشر نباید قربانی معاملات سیاسی در جریان انتخابات شوند. افزایش تلفات غیرنظامیان در شش ماه نخست سال جاری از نگرانی‌های دیگر خانم پیلای بود.

دفتر هیأت نمایندگی سازمان ملل در افغانستان، یوناما، در گزارش تازه‌ی خود که در ماه اسد منتشر شد، اعلام کرد که در شش ماه اول سال جاری میلادی در افغانستان، ۱۳۱۹ غیرنظامی ‌کشته و ۲۵۳۳ تن دیگر زخمی ‌شده‎اند که در مقایسه با زمان مشابه در سال گذشته ۲۳ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

«عقب‌گرد برای کمیسیون حقوق بشر افغانستان»

خانم پیلای هم‌چنان از اعضای تازه معرفی شده‌ی کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان انتقاد کرد. رییس جمهوری افغانستان در ماه جوزا، 18 ماه پس از آن که موعد کاری پنج تن از اعضای پیشین کمیسیون حقوق بشر تمام شد، پنج عضو جدید کمیسیون مستقل حقوق بشر را منصوب کرد.

نزدیکی افراد تازه معرفی شده در کمیسیون با ارگ ریاست جمهوری و نداشتن سابقه‌ی کاری در عرصه‌ی حقوق بشر از مهم‌ترین انتقاد‌های شماری از نهادهای جامعه‌ی مدنی در گزینش افراد جدید در کمیسیون مستقل حقوق بشر بود. هم‌چنان یکی از اعضای جدید کمیسیون حقوق بشر افغانستان سابقه‌ی کار در حکومت طالبان را دارد.

ناوی پیلای با توجه به این مسایل گفت: «من نگرانم که انتصاب کمیسارهای جدید، کمیسیون حقوق بشر افغانستان را ضعیف سازد. بر‌اساس اصول‌نامه‌ی پاریس، باید کسانی در این نهاد منصوب شوند که مسایل حقوق بشر را بدانند و دست‌کم در بخش حقوق بشر تا اندازه‌ای تجربه داشته باشند». رییس بخش حقوق بشر سازمان ملل متحد گفت که گزینش پنج عضو تازه‌ی کمیسیون مستقل حقوق بشر سبب خواهد شد که این کمیسیون در ارزیابی ماه نوامبر «کمیته‌ی بین‌المللی هم‌آهنگی» مقام خود را از دست داده و به عنوان یک نهاد درجه دوم شناخته شود. به گفته‌ی او، این امر برای یک نهاد حقوق بشری، عقب‌گرد‌ دردناکی خواهد بود. «بی‌بی‌سی»

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *