صلاح‌‌الدین ربانی: به پرونده‌ی قتل‌های زنجیره‌ای رسیدگی شود

صلاح‌الدین ربانی، فرزند برهان‌الدین ربانی، رییس جمهور سابق و رییس مقتول شورای صلح افغانستان با انتقاد از عدم رسیدگی به پرونده‌ی کشته شدن پدرش، از دولت خواست به پرونده‌ی «قتل‌های زنجیره‌ای» در کشور رسیدگی کند. روز ٢٩ سنبله مصادف با دومین سال‌گرد ترور برهان‌الدین ربانی به دست فردی است که با تظاهر به این که نماینده‌ی طالبان برای گفت‌وگوی صلح است، با او ملاقات کرد و سپس با انفجار بمب جاسازی شده در دستارش، آقای ربانی را به قتل رساند.

در سال‌های گذشته، جنرال داوود‌ داوود، مولانا سید خیلی، فرمانده پولیس قندوز، جنرال خان محمد، فرمانده پولیس ولایت قندهار و شاه جهان نوری، فرمانده پولیس تخار همگی طی کم‌تر از دو ماه یکی پس از دیگری ترور شدند، در حالی که همه‌ی آنان از چهره‌های وابسته به حزب جمعیت اسلامی‌به رهبری برهان‌الدین ربانی بودند.

صلاح‌الدین ربانی‌ که به جای پدرش به ریاست شورای عالی صلح افغانستان منصوب شده، در سخنان خود افزود که عدم رسیدگی به این پرونده‌ها نشان خواهد داد که یا دولت توان‌مندی رسیدگی به قتل این افراد را ندارد، یا این که اراده‌ی سیاسی لازم برای چنین تحقیقاتی موجود نیست. او در ادامه با تأکید به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در بهار سال ۱۳۹۳ گفت که انتقال مشروع قدرت در کشور، تنها از طریق انتخابات آزاد ممکن است. آقای ربانی افزود که عدم برگزاری انتخابات مغایر تمام خواست‌های مردم افغانستان است.

وی درباره‌ی روند انتخابات آینده در کشور تأکید کرد که برای توسعه‌ی افغانستان نیاز است که رقابت کنندگان انتخابات آینده‌ی کشور برنامه‌های بزرگ ملی داشته باشند. رییس شورای عالی صلح با اشاره به این که بیش‌تر رقابت‌های انتخاباتی پیش از این، «شخصیت‌محور» بوده است، تأکید کرد که بعد از این رقابت‌ها باید «برنامه‌محور» باشند. صلاح‌الدین ربانی از نهادهای مدنی و مردم خواست با طرح مطالبات‌شان انتخابات بعدی را برنامه‌محور سازند و در این انتخابات از نامزدها و احزاب سیاسی کشور بخواهند که مطالبات‌شان را برآورده کنند. او تصریح کرد که فضای انتخابات را نباید قطب‌بندی کرد و لازم است برای برگزاری شفاف این انتخابات تلاش شود و تأکید کرد که نباید برد و باخت را به زمینه‌ی ایجاد کینه و نفرت تبدیل کرد. ربانی با اشاره به این که باید تلاش و کوشش‌ همگانی برای استقرار صلح دایمی‌در کشور صورت گیرد، گفت که در این روند نباید ارزش‌های ۱۲ سال گذشته زیر سوال روند و نباید از خطوط قرمز عبور شود.

حامدکرزی نیز که در این مراسم حضور داشت، در ستایش از برهان‌الدین ربانی خاطرنشان کرد: «ربانی به من گفت که برای صلح این کشور حاضرم جان خود را قربانی کنم». کرزی تأکید کرد که برای ادامه‌ی راه برهان‌الدین ربانی لازم است که به آرمان‌های او که تأمین صلح دایمی‌در کشور بود، توجه شود. برهان‌الدین ربانی، جمعیت اسلامی‌را تأسیس کرد و تا زمان ترور در ۲۰ دسامبر ۲۰۱۱، رهبر این حزب بود. او در طول زندگی پر فراز و نشیب سیاسی خود، مناصب متعددی از جمله ریاست جمهوری، استادی دانشگاه کابل و نمایندگی مجلس را برعهده داشت و ریاست شورای صلح آخرین این سمت‌ها بود. «بی‌بی‌سی»

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *