نامه سرگشاده  فعالان و نهادهای جامعه مدنی

 

پیرامون عوامل نفوذی دشمن (ستون پنجم) و ضرورت تکمیل هرچه سریعتر تشکیل حکومت در آستانه روز ملی استرداد استقلال کشور

به :

جلالتمآبان داکتر اشرف غنی، رییس جمهور و داکتر عبدالله رییس اجراییه حکومت جمهوری اسلامی افغانستان

ضمن تبریک روز ملی استرداد استقلال کشور به مردم افغانستان و به نیابت از آنان به شما!  ما فعالان و نهادهای مدنی و آحاد مردم رنج کشیده، انتظار داریم تا حکومت وحدت ملی با در نظرداشت مسئولیت تاریخی زعامت کشوری که استقلال آن تا به حال با ایثار جان صدها هزار هموطن حفظ شده است، در این روز خجسته به مردم بشارت دهند که تمام اختلافات فرسایشی میان شما رفع شده، ساختار و تشکیل حکومت در تمام سطوح پس از یک سال تکمیل شده و حکومت با تمام نیرو و ظرفیت حافظ این کشور سترگ و مردم آن بوده و میهن بزرگمان را در شاهراه ترقی و توسعه رهبری می کنید. بدین منظور موارد ذیل را قابل یادآوری می دانیم.

همانگونه که مردم افغانستان گواهند، مدتی است که پس از اعلان درگذشت ملاعمر، دو حرکت موازی، امنیت فیزیکی و روانی شهروندان افغانستان را شدیدا به مخاطره افکنده و آنان  را متحمل صدها قربانی کرده اند. پس از اعلان مرگ ملا عمر، تعدادی  – که هویت آنان کاملا آشکار است و در مناصب عالی دولتی مشغول به کارند – در همنوایی با حلقاتی خاص، به بهانه ی سوگواری بر مرگ ملاعمر، محافلی را دایر نمودند و ضمن تجدید بیعت با آرمانهای ملاعمر و جریان وابسته به وی، سعی نمودند تا فجایعی را که وی آفرید، توجیه و مطرح نمایند.  این حرکت منظم ستون پنجم، باعث تعجب مردم و باعث دلسردی سربازان رشید و فداکاریست که تا پای جان از کشور دفاع می کنند.   بویژه سهم داشتن یکی از مسئولین شورای عالی صلح و نیز یکی از کمشنرهای کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان در این حرکت و مشارکت عملی و مرثیه سرایی در رسانه های اجتماعی در رثای ملاعمر و توجیه کشتار و جنایات وی، اوج حضور ستون پنجم در درون نظام را برملا می سازد و نشانگر این واقعیت است که آنان حتا در نهادهایی نفوذی کرده اند که باید بیطرفانه پروسه صلح را دنبال و موارد نقض حقوق بشر از سوی این جنایتکاران را مستندسازی و رسیدگی کنند.

موج دوم که موازی این حرکت ستون پنجم در کشور به راه افتاده است، تشدید بی سابقه حملات بر مردم بیدفاع است که در ظرف یک  هفته تمام باشندگان پایتخت و ولایات  را عزادار و زندگی آنان را مختل ساخته است.  هم زمانی این دو موج حمایت از ملاعمر و توجیه اعمال وی و نیز حملات کور طالبان بر مناطق مسکونی نشانگر ارتباط میان طالبان و ستون پنجم است.  اگرچه برگزاری محافل عزاداری برای ملا عمرو بیعت با جانشین وی ، به همت سربازان کشور منتفی شده اما موج دوم هم چنان با قوت و شدت بیش از پیش مردم ستم کشیده کابل و ولایات را   قربانی امیال قدرت طلبانه خود می نماید.

بنابراین، ما فعالان مدنی، ضمن تقدیر از اقدام دولت افغانستان در زمینه ممانعت از برگزاری محافل سوگواری برای ملاعمر، ازشما جلالتمآبان تقاضا می کنیم تا:

  • تمام مساعی لازم را برای تکمیل تشکیل دولت، اعم از تعیین وزیر دفاع، والیان، معینهای وزارت‌خانه‌ها، سفرا و دیگر مقامات عالی رتبه دولتی  به کار برید تا حکومت با یک ساختار مکمل و منسجم در برابر حملات دشمن متحدانه و با استحکام، مبارزه و مقاومت بتواند.  مسلما مکمل نبودن کادر حکومت، زمینه‌را برای نفوذ دشمنان مردم فراهم ساخته و سبب تضعیف نهادهای دولتی و اخلال روند پاسخگویی و خدمتگزاری شایسته می‌‌گردد.  همچنان ایجاب می‌کند تا حکومت کشمکش‌ها و اختلافات درونی خودرا کنار گذاشته و به عنوان یک نهاد واحد و هماهنگ عمل کند.
  • با توجه به هم زمانی حملات طالبان و برگزاری محافل سوگواری یا سخنسرایی در رثای ملاعمر از سوی ستون پنجم ، مردم افغانستان از شما انتظار دارند تا با تبدیل و اخراج این عوامل از ساختار حکومت، تعهد خود با مردم و قانون اساسی را عملا تحقق بخشیده و زمینه ها‌ی تقویت نظام را فراهم سازید. مخصوصا حضور شخصی که در رثای بنیانگزار و رهبر جریانی که به جز کشتار مردم بی‌گناه، تخریب زیربناهای کشور، حمله به مراکز آموزشی و صحی و جز ضرر رساندن به انکشاف اجتماعی، اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی کشور آرمانی ندارد، به عنوان کمشنر حقوق بشر، تلخ ترین طنز و مایه‌ی ننگ حکومت افغانستان محسوب می‌گردد. امید می‌رود با اقدامات لازمه، هرچه سریعتر به این امر رسیدگی و اشخاص کاردان و شایسته را به جای آنان مقرر نمایید.
  • نهادهایی در کشور علنا، سازمان یافته و فزاینده در راستای ترویج اندیشه طالبان، نفرت و افراط گرایی را در مرکز و ولایات تبلیغ می نمایند. اشاعه ی مفکوره های طالبانی و داعشی، اولین گام در تسخیر اذهان جوانان و سربازگیری از میان آنان است و حملات انتحاری برآیند این اقدامات تبلیغی می باشد. بدین لحاظ مردم درد کشیده ی افغانستان از شما انتظار دارند تا این مراکز تولید نفرت را کنترل نموده و زمینه ی گفتگو و همگرایی و اعتدال و تکثر را در کشور فراهم سازید. این اقدام می تواند بستری مناسب برای صلح پایدار و پیش گیری از نظامی شدن هرچه بیشتر اجتماع را فراهم سازد.
  • با توجه به هزینه ی هنگفتی که شورای عالی صلح بر مردم تحمیل می نماید و دستاوردهای ناچیز آن، پیشنهاد می گردد که این شورا منحل و به جای آن نهادی تحقیقاتی با تمرکز بر مطالعات صلح و حقیقت یابی ایجاد گردد تا ریشه های واقعی منازعات را مطالعه و گزینه های صلح پایدار مبتنی بر حقیقت و التیام مصایب گذشته را ارایه نمایند.

در پایان خاطرنشان می‌گردد که فرافکنی و تأکید بر تیوری توطیه، راه حل آسیبهای بالقوه و بالفعل داخلی نبوده و نادیده انگاشتن خلاهای پیش‌گفته باعث وسعت بیشتر این خلاها می‌گردد.  استقلال، نظام جمهوری و ارزشهای حقوق بشری به شمول برابری حقوق زن و مرد و پروسه‌های دموکراتیک، حاصل  چندین دهه مبارزه مردم ما و جانفشانی های بی‌دریغ هزاران سربازیست که با نثار خون خود آن را آبیاری و استحکام بخشیده اند.  تحکیم این دستاوردها، ارج‌گذاری به ایثار این سربازان و فداکاری آنان است. در جالیکه تحمل حضور ستون پنجم و تضعیف این دستاوردها بر اثر تکمیل‌نبودن ساختار حکومت، مسلما  لگد مال کردن  آرمانهای هزاران شهید و فداکاری معلولین، یتیمان و بیوه زنان است!

والسلام علی من التبع الهدی!

 

 

دیدگاه‌های شما
  1. رهبر حزب اسلامی گلبدین نفر خاص حمید گل پاکستانی که پدر اندر پسران گلبدین است چند روز پیش مردار شد حال گلبدین مانند سگ دیوانه به هر در و دروازه سر میزندهمه از وی نفرت دارند. میخواهد تا جای پا برای خود پیدا کند.یک ضربه المثل عوام است گاوی پیر گنجاره خواب می بیند گلبدین راکتی مزدور خاین بوطن بگفته عوام ترا کس در ده نمی گذارد تقاضا دارای اسپ ام را در خانه ملک قریه بسته کن بچه خوانده حمید گل منفور از غلام بودند به فرد فرد مملکت معلومات دقیق دارد. تو نوکر مزدور پنجابی جنایت کار خاین به وطن و قاتل هزران هموطن بیگناه افغان هستی مردم افغانستان از چهره کثیف نجست مانند حمیدگل پنجابی نفرت دارند.اگر همت داری خود را خودت حلقه آویز کن ورنه منتظر روزی هستیم در چنگ مردم بیفتی وعدالت قانون بالایت تطبیق غرغره شوی بسیار زیاد به مانند غلام وفادار به دشمنان وطن به دستور حمید گل لعین بوطن خیانت کردی در جنک های داخلی فابریکه نساجی بگرامی و فابریکه جنگلک تاریخی را تمام ماشین آلات آن توسط کار گران پنجابی هاپرزه شدو به پاکستان روی خوش خدمتی تحفه دادی صد ها ملیون دالر ارزش داشت. به دستور قومانده حمید گل پنجابی شهر کابل به خاک برابر شد.از دنیا روسیاه میروی مردم مثل حمید گل برایت به خاطر جنایات که در تخریب شهر کابل و قتل مردم بیگناه به دستور حمید گل پنجابی تو لعین نمودی هزاران هزار بار نفرین برایت خواهد فرستادو جشن شادی از مردار شدنت برگذار خواهد کرد.حاجی صبور

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *