افغانستان؛ ذخیره‌گاه 40 هزار تن مواد مخدر

اطلاعات روز: مقام‌های روسی با تأکید بر نابودی مواد مخدر توسط نیروهای ائتلاف در افغانستان گفته‌اند که افغانستان ذخیره‌گاه حدود چهل هزار تن مواد مخدر است. وکتور ایوانوف، رییس یک اداره‌ی کنترول مواد مخدر در روسیه گفته است که با خروج نیروهای نظامی ‌ناتو در سال 2014 از افغانستان، بعید به نظر می‌رسد که وضعیت تولید و قاچاق مواد مخدر در این کشور بد‌تر شود. او در جریان سخنانش گفته است: «کشت مواد مخدر در افغانستان بسیار معمول است. همین اکنون حدود چهل هزار تن مواد مخدر در این کشور ذخیره شده است. پس در حقیقت آن‌ها به نقطه‌ی اشباع رسیده‌اند».

ایوانوف در ادامه گفته است که مقدار مواد مخدر در افغانستان به اندازه‌ا‌ی زیاد است که بازارهای کشورهای هم‌سایه را مشبوع ساخته است. مقام‌های روسی از نیروهای به رهبری آمریکا در افغانستان خواستند تا آزمایش‌گاه‌های مواد مخدر در این کشور را از بین ببرند‌. آن‌ها از بین بردن آزمایش‌گاه‌های مواد مخدر را یکی از راه‌حل‌های این معضل در افغانستان می‌دانند. ایوانوف گفت که مجریان قانون در افغانستان منابع کافی را در اختیار ندارند تا به تنهایی از عهده‌ی آن برآیند.

مبارزه با مواد مخدر در روسیه، کشوری که حدود 8.5 میلیون معتاد دارد، هنوزهم در اولویت قرار دارد. نظر به ادعاهایی که از سوی اداره‌ی کنترول مواد مخدر روسیه مطرح شده، سالانه 20000 تا 30000 نفر در اثر استفاده‌ی مواد مخدر در این کشور جان‌شان را از دست می‌دهند. رییس این اداره گفته است که پولیس مبارزه با مواد مخدر روسیه صرف در تابستان سال جاری حدود یک تن مواد مخدری را که در افغانستان تولید شده و به این کشور قاچاق شده است، توقیف کرده و از بین برده است.

روسیه بازار خوبی برای حدود 2000 لابراتوار مواد مخدر که عمدتا در ولایت‌های شمالی افغانستان وجود دارند، است. ایوانوف در جریان یک کنفرانس گفت: «هیرویین افغانستان بازار مواد مخدر روسیه را مشبوع ساخته است». نظر به ادعاهای اداره‌ی کنترول مواد مخدر روسیه، از زمان حمله‌ی ناتو در افغانستان در سال 2001 تا اکنون میزان تولید مواد مخدر در افغانستان 40 درصد افزایش یافته است.

سازمان ملل در گزارش خود در سال 2013 نوشته است که افغانستان در تولید تریاکی که در ساختن هیرویین از آن استفاده می‌شود، در جهان مقام اول را دارد.

مسکو همواره بر نابود‌سازی مزارع خشخاش به عنوان ساده‌ترین راه مبارزه با این پدیده تأکید کرده است. در گزارش اداره‌ی جرایم و مواد مخدر سازمان ملل متحد که در ماه آپریل منتشر شد‌، آمده است که کشت غیر‌قانونی خشخاش در سال جاری به بالاترین حد خود خواهد رسید. در این گزارش آمده است: «‌انتظار می‌رود که نه تنها کشت خشخاش در مناطقی که در سال 2012 وجود داشت، گسترش یابد، بلکه مناطقی که کشت تریاک قبلا متوقف شده بود، دوباره به کشت آن روی خواهند آورد». « Russia Today‌»

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *