نخستین نامزد ریاست جمهوری ثبت نام کرد

اطلاعات روز: پس از گذشت هفت روز از روند‌ ثبت نام کاندیدان ریاست جمهوری، بسم‌الله ‌شیر‌ به عنوان اولین کاندیدای ریاست جمهوری ثبت نام کرد. بسم‌الله شیر برنامه‌هایش را روی مسئله‌ی امنیت و اقتصاد متمرکز ساخته و به مردم افغانستان وعده سپرد که پس از پیروزی حکومت قانون‌مدار و مردم‌پذیر را برای شهروندان به وجود خواهد آورد؛ چیزی که شهروندان تشنه‌ی آن بوده‌اند و گام‌های جدی و عملی در زمینه‌ی آن کم‌تر برداشته شده‌ است.

بسم‌الله شیر پس از ثبت نامش در مرکز ثبت نام کاندیدان ریاست جمهوری به رسانه‌ها گفت: «یکی از دلایل کاندیدا‌توری‌ام، درک از وضعیت موجود است». به گفته‌ی بسم الله شیر، حکومت فعلی در حصار دیوارها و چک‌های سمنتی است که در زمینه‌ی اقتصاد و امنیت شهروندان کار‌های لازمی را که باید انجام می‌داد، نداده است. وی اقتصاد و امنیت را در اولویت‌های کاری‌اش قرار داده و به رسانه‌ها گفت: «حکومتی را به وجود خواهم آورد که در میان مردم باشد، نه پشت دیوارهای سمنتی». هرچند که نامزدان همیشه در آستانه‌ی انتخابات با شعارهای رنگارنگ شهروندان را به سوی خود می‌خوانند؛ اما این شعارها هرگز عملی نشده‌اند.

بسم‌الله شیر، یکی از کاندیدان ریاست جمهوری آینده‌ ضمن تأکید بر برگزاری انتخابات شفاف و سالم علاوه نمود که به هیچ‌کس اجازه نخواهد داد که روند انتخابات را مختل یاهم با چالش مواجه سازند. هرچند نگرانی‌ها در زمینه‌ی برگزاری انتخابات سرتاسری و فراگیر وجود دارند؛ اما وی اظهار داشت که در حد توان تلاش می‌نماید تا در تمام ولسوالی‌ها و قریه‌ها سفر نموده و برنامه‌هایش را برای شهروندان اعلام نماید.

در قانون انتخابات آمده است که هر‌کاندیدای ریاست جمهور ضمن این که یک میلیون افغانی را به عنوان امانت در بانک می‌گذارد، صد‌هزار کارت رای‌دهی شهروندان را از 22 ولایت کشور نیز با خود داشته باشند. بسم‌الله شیر ضمن تکمیل نمودن‌ مراحل قانونی و پروسه‌ی ثبت نام علاوه نمود که شهروندان از روی علاقه و شناختی که از ایشان دارند، کارت‌های رای‌دهی‌شان را به وی تسلیم نموده و حمایت نموده‌اند. گفته می‌شود که عدم حضور‌ کاندیدان ریاست جمهوری برای تکمیل روند ثبت نام، کامل نکردن 100 هزار کارت‌ رای‌دهی است.

بسم‌الله شیر معتقد است که ایجاد ائتلاف‌های سیاسی ضیاع وقت است و به همین لحاظ وی به هیچ‌یکی از ائتلاف‌ها نپیوسته است. ایجاد ائتلاف‌های سیاسی و اتحادهای انتخاباتی دو هفته قبل از شروع ثبت نام کاندیدان ریاست جمهوری گرم بود، اما تاهنوز نتوانسته‌اند کاندیدای واحدی را معرفی و به توافق نظر برسند.

عبدالکریم احمدیار به سمت معاون اول بسم‌الله شیر معرفی شد که دارای سند دواسازی از وزارت صحت عامه است. احمدیار، مسئول دفتر سیاسی حزب صلح ملی افغانستان و از چهره‌های ناشناخته و گم‌نام است. سلطان حمید سلطانی، معاونت دوم بسم الله شیر را به عهده دارد که به حیث معاون حزب وفاق ملی فعالیت داشته است. وی فرد باز‌نشسته‌ای است که سند لیسانس زبان و ادبیات دارد.

کمیسیون مستقل انتخابات‌ ثبت نام بسم‌الله شیر را رسما تأیید نمود‌ و افزود که تابه‌حال 52 تن از کاندیدان احتمالی بسته‌های معلوماتی را دریافت نموده‌اند، که 2 تن آنان را زنان تشکیل می‌دهند. روند ثبت نام کاندیدان شوراهای ولایتی نیز جریان دارد که تا‌به‌حال از 34 ولایت کشور 298 تن خود را نامزد شوراهای ولایتی نموده‌اند و از این میان 40 تن آنان را زنان تشکیل می‌دهند.

نور محمد نور، سخن‌گوی‌ کمیسیون مستقل انتخابات در کنفرانس دیروزش به رسانه‌ها اعلام نمود که روند توزیع کارت‌های رای‌دهی به‌خوبی به پیش می‌رود و قرار است که از 6 میزان به بعد تیم‌های سیار در روستاها، شفاخانه‌ها و محابس نیز راه‌اندازی گردد. به گفته‌ی نور، آن دسته از زندانیانی که از حقوق مدنی خود محروم نشده‌اند، به‌زودی کارت رای‌دهی دریافت خواهند کرد. به گفته‌ی نور، در روز انتخابات نیز برای زندانیانی که از حقوق مدنی خویش محروم نشده‌اند، صندوق گذاشته خواهد شد. این در حالی است که 28 هزار تن از شهروندان کشور درون میله‌های زندان به سر می‌برند.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *