محمود کرزی: قیوم کرزی نامزد ریاست جمهوری خواهد شد

محمود کرزی برادر حامد کرزی رییس جمهوری می‌گوید که قیوم کرزی برادر دیگر او، در انتخابات ریاست جمهوری ۱۳۹۳، نامزد خواهد بود. او پیش از این نیز چند‌بار از نامزدی برادرش خبر داده بود؛ اما اکنون می‌گوید که قیوم کرزی به‌زودی در کمیسیون مستقل انتخابات رسما به عنوان نامزد ریاست جمهوری‌ ثبت نام خواهد کرد.

محمود کرزی به بی‌بی‌سی گفت: «قیوم کرزی نامزد انتخابات است، ما 350 هزار کارت رای‌دهی برای ثبت نام جمع کرده‌ایم و به‌زودی برای ثبت نام به کمیسیون مستقل انتخابات خواهیم رفت». پیش از این تصور غالب در فضای رسانه‌ای و سیاسی کشور این بود که حامد کرزی از نامزدی زلمی رسول، وزیر خارجه‌ی کنونی حمایت می‌کند.

محمود کرزی با اشاره به این مسئله گفت: آقای کرزی حق دارد سر هر‌کسی که دست می‌گذارد، بگذارد، ولی ما از نامزدی خود نمی‌گذریم؛ زیرا ما معتقد به برنامه‌ی خود هستیم». هر‌نامزد ریاست جمهوری افغانستان برای ثبت نام رسمی به کمیسیون انتخابات، باید امضا یا نشان انگشت صد هزار نفر را همراه با کپی کارت رای‌دهی آن‌ها با خود داشته باشد.

با تأیید نامزدی قیوم کرزی برای اشتراک در انتخابات ریاست جمهوری، شمار کسانی که تا حال نامزدی‌شان را برای شرکت در انتخابات تأیید کرده‌اند، به چهار نفر رسید. عبدالله عبدالله، رهبر ائتلاف ملی، اشرف غنی احمدزی از وزیران پیشین در کابینه‌ی آقای کرزی، قیوم کرزی برادر بزرگ رییس جمهور کرزی.

اما تاکنون فقط یک نفر به نام بسم الله شیر که تاجر است، رسما به عنوان نامزد ریاست جمهوری ثبت نام کرده است. ثبت نام نامزدان انتخابات ریاست جمهوری به تاریخ ۲۵ سنبله آغاز شده است؛ اما تا‌کنون تنها یک نفر رسما ثبت نام کرده است. مهلت برای ثبت نام نامزدان به تاریخ چهاردهم میزان به پایان می‌رسد.

چانه‌زنی‌ها و صف‌بندی‌های سیاسی

در همین حال یک منبع نزدیک به جبهه‌ی ملی که نخواست از او نام گرفته شود، به بی‌بی‌سی گفت که شماری از احزاب و چهره‌های برجسته‌ی این جبهه با نامزدی عبدالله عبدالله برای شرکت در انتخابات توافق نکرده‌اند و در تلاش ایجاد یک ائتلاف تازه‌ی انتخاباتی‌اند.

این فرد از احمد ضیا مسعود، رهبر جبهه‌ی ملی، عبدالرشید دوستم، رهبر جنبش ملی اسلامی و امرالله صالح، رهبر روند سبز به عنوان مهره‌های اصلی ائتلاف جدید نام برد. او گفت که جبهه‌ی ملی به رهبری ضیا مسعود در حال گفت‌وگو با تیم حامد کرزی رییس جمهور برای گزینش یک نامزد واحد برای شرکت در انتخابات است.

روز سه‌شنبه سید فاضل سانچارکی، سخن‌گوی اتحاد انتخاباتی که جبهه‌ی ملی نیز شامل آن است، از نامزدی عبدالله عبدالله به عنوان نامزد انتخابات نام گرفت. او تأیید کرد که محمد محقق، رهبر حزب وحدت اسلامی مردم افغانستان به عنوان معاون دوم عبدالله از عضویتش در پارلمان استعفا داده است.

آقای محقق نیز استعفایش را از مجلس نمایندگان برای شرکت در انتخابات تأیید کرده است. قرار است انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای ولایتی به تاریخ ۱۶ حمل ۱۳۹۳ برگزار شود. «بی‌بی‌سی»

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *