سازمان ملل: افغانستان به تعدادی از شاخص‌های توسعه‌ی هزاره دست یافته است

افغانستان با ارائه‌ی گزارشی به سازمان ملل درباره‌ی دست‌آوردهای کشور در راستای اهداف توسعه‌ی سازمان ملل، اعلام کرده است که به تعدادی از شاخص‌های اهداف هزاره دست یافته است. گزارش دولت افغانستان روز ۳ میزان توسط نماینده‌ی کشور در سازمان ملل خوانده شد و روز جمعه، ۵ میزان، متن آن توسط وزارت خارجه در کابل در اختیار رسانه‌ها قرار گرفت. در این گزارش آمده است که دست‌آوردهای افغانستان در راستای تحقق شاخص‌های توسعه‌ی هزاره‌ی سازمان ملل قابل تمجید است. قرار است که جزئیات این گزارش به‌زودی توسط وزارت اقتصاد نشر شود.

چندی قبل نمایندگی بانک جهانی در کابل نیز اعلام کرده بود که افغانستان به یکی از شاخص‌های اهداف هزاره‌ی سازمان ملل که تأمین آب آشامیدنی بهداشتی است، دست یافته و در زمینه‌ی بهداشت نیز با توجه به اهداف هزاره، پیش‌رفت چشم‌گیری داشته است.

براساس گزارش نماینده‌ی کشور در سازمان ملل، افغانستان به تعدادی از شاخص‌ها در سال ۲۰۱۰ دست یافت و تعدادی از آن‌ها مانند کاهش نرخ مرگ و میر کودکان زیر پنج سال در مسیر درست در حرکت است. این گزارش در عین حال افزوده است، در بعضی از شاخص‌ها، افغانستان ناکامی‌هایی داشته که باید به آن‌ها توجه بیش‌تری شود، اما در این مورد، جزئیات بیش‌تری در دست نیست.

افغانستان در سال ۲۰۰۴ سند توسعه‌ی هزاره‌ی سازمان ملل را امضا‌ کرد و متعهد شد که به اهداف ۸ گانه‌ی این سند تا سال ۲۰۲۰ دست یابد. افغانستان از سازمان ملل خواست که هدف نهم را که تأمین امنیت پایدار است، به عنوان شاخص‌ خاص افغانستان‌ به این سند بیافزاید.

سایر کشورهای عضو سازمان ملل برای رسیدن به شاخص‌ها تا سال ۲۰۱۵ فرصت دارند، ولی برای افغانستان این دوره‌ی زمانی تا ۲۰۲۰ در نظر گرفته شده است. دولت افغانستان استراتژی توسعه‌ی ملی خود را در راستای تحقق این اهداف ۹ گانه تدوین کرده است.

در گزارش آمده که حدودا ۸۰ درصد افغان‌ها برای تأمین معیشت‌ به زراعت متکی هستند و افغانستان اقدامات زیادی را در راستای بهبود زراعت، از جمله مدیریت آب و بهبود آبیاری، انجام داده است. گزارش تأکید کرده که درآمد ناخالص سرانه‌ی افراد در کشور از ۱۷۴ دالر در سال ۲۰۰۲ به ۶۲۴ دالر در سال ۲۰۱۲ افزایش یافته است.

این گزارش به توسعه‌ی بخش آموزش و پرورش و بهداشت در کشور اشاره کرده و افزوده است که در سال ۲۰۰۳ میلادی فقط ۹ درصد از جمعیت کشور به خدمات بهداشتی دست‌رسی داشتند، اکنون این ارقام به ۹۰ درصد افزایش یافته است. گزارش افزوده که موفقیت در مبارزه با بیماری‌های کودکان، از جمله فلج اطفال، قابل توجه بوده و سالانه میلیون‌ها کودک دربرابر این نوع بیماری‌ها واکسینه و ایمن‌سازی شده‌اند.

در این گزارش تعداد شاگردان مکتب‌های کشور بیش از ۹ میلیون نفر ذکر شده که براساس برنامه‌ی ملی بهبود آموزش ابتدایی، متوسطه و عالی نزدیک به چهار هراز مکتب در سراسر کشور ساخته شده و دولت برنامه دارد که تا پایان سال ۲۰۱۳ میلادی ۴۹۰۰ مکتب دیگر را نیز اعمار کند.

در گزارش تأکید کرده که بی‌ثباتی و نبود امنیت مانعی عمده‌ بر سر راه تحقق کامل شاخص‌های هزاره بوده است. در این گزارش آمده است که دشمنان صلح و ثبات افغانستان در قالب تروریسم و بنیادگرایی هنوز چالش‌ عمده‌ای به حساب می‌آیند و آنان مکتب‌ها، مراکز صحی، معلمان، پزشکان، کارمندان دولت و حتا نوجوانان، به‌خصوص شاگردان مکتب‌های دختران و کارمندان امداد را مورد حمله قرار می‌دهند.

افغانستان تأکید کرده که از آغاز سال ۲۰۰۱ تاکنون کمک‌های قابل توجهی از کشورهای خارجی دریافت کرده، گرچه این کمک‌ها برای مردم افغانستان مفید بوده، ولی برای مؤثریت و شفافیت کمک‌ها باید تدابیر لازم در نظر گرفته شوند.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *