وزارت معارف: بیش از 400 مکتب به دلیل نا‌امنی مسدود است

مقام‌ها در وزارت معارف کشور اعلام کردند که به دلیل حضور طالبان در برخی از ولایت‌ها، بیش‌تر از 400 مکتب مسدود است. آصف ننگ، معاون این وزارت می‌گوید که حضور مخالفان مسلح دولت در 9 ولایت کشور، برنامه‌های وزارت معارف را با مشکلات جدی مواجه کرده و ادامه‌ی این روند برای این وزارت تهدید جدی است.

آقای ننگ به خبرگزاری بخدی گفت: «به دلیل نا‌امنی بیش از 400 مکتب در  برخی ولسوالی‌های ولایات هلمند، قندهار، زابل، پکتیا، ارزگان و غزنی مسدود است و شاگردان این مکاتب در بلاتکلیفی قرار دارند». آقای ننگ اما می‌گوید که به دلیل نا‌امنی و سنتی بودن منطقه در 160 ولسوالی ولایت‌های کشور معلم خانم وجود ندارد و دختران جوان نیز در این ولسوالی‌ها به مکتب رفته نمی‌توانند. معاون وزارت معارف از این چالش‌ها اظهار نگرانی کرد و گفت: «این برای وزارت معارف چالش بزرگ است». او تأکید کرد که برای انکشاف زنان، وزارت معارف کشور به استخدام معلمان خانم با معاش‌های بلند نیاز دارد.

وزارت معارف از وزارت‌های کلیدی کشور است. گزارش‌ها حاکی‌ از آن‌اند که وزارت معارف کشور در جریان یازده سال گذشته، در بخش تعمیر مکتب و رشد معارف کم‌کاری کرده است. گفته می‌شود که جامعه‌ی جهانی در جریان یازده سال گذشته امکانات و پول هنگفتی را در اختیار این وزارت قرار داده؛ اما این وزارت از آن‌ها به شکل درست استفاده نکرده است.

با این حال، آصف ننگ معاون وزارت معارف کشور در این مورد گفت: «جامعه‌ی جهانی به اولویت‌های وزارت معارف افغانستان ارزش نمی‌دهد؛ مثلا در مسایل آموزش، فنی ارائه می‌کند که نیاز اساسی ما نیست». او می‌گوید که وزارت معارف در حال حاضر به تعمیر مکتب دخترانه، پسرانه و خوابگاه برای خانم‌ها ضرور‌ت دارد و به گفته‌ی او، جامعه‌ی جهانی به این ضرورت توجه نکرده است.

آقای ننگ هم‌چنان از دولت انتقاد کرد و گفت:‌ «دولت از بودجه‌ی افغانستان تنها 15 درصد برای وزارت معارف در نظر گرفته که این بسیار اندک است. ما بودجه‌ی بیش‌تری نیاز داریم».

50 درصد معلمان مسلکی نیستند

آصف ننگ تأیید کرد‌ که پنجاه درصد معلمان مکاتب افغانستان، مسلکی نیستند و باید به این مسئله توجه شود. ننگ گفت: «50 درصد معلمان افغانستان هنوز مسلکی نیستند، این عمده‌ترین چالش فراروی وزارت معارف افغانستان است». او هم‌چنان می‌گوید که به دلیل بی‌توجهی دولت و جامعه‌ی جهانی، 50 درصد مکتب‌های کشور هنوز تعمیر ندارند. آقای ننگ اما تأکید کرد که وزارت معارف برای حل مشکلات ذکره شده برنامه‌های مشخصی را روی دست دارد.

تغییر نصاب تعلیمی معارف

نظر به گزارش‌های ارائه شده، وزارت معارف، روی یک برنامه‌ی درسی کار می‌کند که براساس آن شاگردان مکتب‌های کشور می‌توانند رشته‌های مورد علاقه‌ی‌شان را از صنف 9 انتخاب کنند. با این حال، آصف ننگ در این مورد گفت: «این طرح طویل‌المدت و 5 ساله‌ی وزارت معارف افغانستان است و کار روی این طرح جریان دارد». او می‌گوید که نصاب درسی تعلیمات تخنیکی، زراعتی، مسکلی، کمپیوتر ساینس و اداره‌ی وزارت معارف تغییر کرده است.

ننگ گفت: «شاگردان تعلیمات مسلکی، زراعتی، اداره، تخنیک، کمپیوتر ساینس و بیش از 70 رشته‌ی دیگر حرفه‌ای، در صنف دهم رشته‌ی دل‌خواه‌شان را انتخاب و به همان رشته ادامه‌ی تحصیل می‌دهند». او اما تأیید کرد که این روند برای شاگردان مکاتب تا هنوز قابلیت اجرایی ندارد.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *