امریکا: امیدواریم توافق‌نامه‌ی امنیتی به‌زودی امضا شود

معاون وزیر دفاع امریکا خواستار امضای توافق‌نامه‌ی امنیتی با افغانستان به‌زودترین وقت ممکن شد. او گفت: این یک «تراژیدی» خواهد بود، اگر دو جانب نتوانند به توافقی در زمینه‌ی حضور نیروهای امریکایی بعد از سال 2014 دست یابند.

اش کارتر، معاون وزیر دفاع ایالات متحده‌ی امریکا روز جمعه (5 میزان/ 27 سپتامبر) گفت که او در دیدارش از کابل در اوایل ماه جاری، به مقام‌های افغانستان گفته است که رییس جمهور بارک اوباما می‌خواهد توافق‌نامه‌ی امنیتی دوجانبه به‌زودترین وقت ممکن نهایی گردد تا فرماندهان نظامی در تصمیم‌گیری‌های‌شان «قطعیت» داشته باشند. کارتر گفت: «ما به این [توافق‌نامه] به‌زودی ضرورت داریم؛ زیرا نیاز به برنامه‌ریزی داریم‌ و ما به این دلیل نیز به این [توافق‌نامه] ضرورت داریم که متحدان ما قادر به برنامه‌ریزی باشند».

معاون وزیر دفاع ایالات متحده‌ی امریکا افزود: «اگر این مسایل به‌زودی نهایی نشوند، یک تراژیدی خواهد بود؛ به خاطر این که بسیاری از افغان‌ها طرف‌دار ادامه‌ی فعالیت [نیروهای] ائتلاف برای تقویت نیروهای افغانستان هستند تا آن‌ها بتوانند به پیش بروند و زندگی بهتری داشته باشند».

این اظهارات کارتر بی‌حوصلگی فزاینده‌ی واشنگتن را در زمانی نشان می‌دهد که گفت‌وگوها در مورد این توافق‌نامه‌ی امنیتی جریان دارند و از سوی دیگر، زمان انتخابات ریاست جمهوری و خروج نیروهای بین‌المللی از کشور نزدیک می‌شود.

کارتر گفت که حکومت ایالات متحده‌ی امریکا هنوز ماه اکتوبر را موعدی برای نهایی‌سازی توافق‌نامه‌ی امنیتی با افغانستان می‌بیند. فرماندهان نظامی امریکا نیز به رسیدن به توافق در این موعد زمانی تأکید کرده‌اند تا بتوانند خروج نیروها و تجهیزات را مدیریت کنند.

کارتر گفت: «ما صرفاً از نقطه نظر برنامه‌ریزی نظامی نیاز به قاطعیت داریم». ایالات متحده‌ی امریکا در نظر دارد تا پایان سال 2014 شمار زیادی از نیروی 57 هزار نفری خود را از کشور خارج کند. ایالات متحده در نظر دارد که حدود 10 هزار نیروی نظامی را در کشور باقی بگذارد؛ اما برای حضور این نیروها بعد از سال 2014، دو کشور نیازمند امضای یک توافق‌نامه‌ی امنیتی هستند. کارتر گفت که در مذاکرات بر سر این توافق‌نامه‌ی امنیتی پیش‌رفت‌هایی دیده می‌شوند و اختلاف‌های باقی‌مانده قابل حل می‌باشند. اما او از ابراز نظر در مورد مسایل حل نشده و مورد اختلاف خودداری کرد.

حامد کرزی، رییس جمهور گفته است که در امضای این توافق‌نامه‌ی امنیتی عجله ندارد و اولویت‌های افغانستان باید در آن درج شوند. او هم‌چنان گفته است که برای جلب حمایت وسیع از این توافق‌نامه، لویه جرگه را فرا می‌خواند تا آن را به تأیید برساند.

کارتر گفت که امضای یک توافق‌نامه‌ی امنیتی میان دو کشور یک پیام سمبولیک مهم را برای اطمینان‌دهی به شهروندان افغانستان و کشورهای منطقه می‌رساند. به گفته‌ی او، این توافق‌نامه به طالبان نیز این پیام را می‌رساند که تنها راه پیش‌رو، مذاکرات صلح می‌باشد.

جمیز دابینز، نماینده‌ی ویژه‌ی ایالات متحده‌ی امریکا برای افغانستان و پاکستان نیز روز سه‌شنبه گفت که ایالات متحده نمی‌خواهد توافق‌نامه‌ی امنیتی به یک موضوع انتخاباتی در افغانستان تبدیل گردد: «ما فکر می‌کنیم مهم است که این توافق‌نامه تا اکتوبر، پیش از این که مبارزات انتخاباتی داغ شوند، نهایی گردد».

دابینز گفت که مذاکرات در مرحله‌ای قرار دارد که به‌زودی می‌تواند نهایی شود. به گفته‌ی او، بسیاری مسایل، به شمول مصئونیت سربازان امریکایی از پی‌گرد قانونی‌ در افغانستان، حل شده‌اند. «دویچه وله»

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *