افغانستان برای اولین بار به جام جهانی کریکت صعود کرد

تیم ملی کریکت کشور با پیروزی در برابر تیم ملی کریکت کنیا در بازی پنجاه‌آوره، به مسابقات جام جهانی کریکت ۲۰۱۵ استرالیا رسید. این سومین دیدار تیم ملی کریکت افغانستان و کنیا در دو هفته‌ی گذشته بود که هر‌سه بار تیم ملی کریکت کشور پیروز شد.

هم‌چنین افغانستان با شکست کنیا دیروز برای بار دوم خود را به مسابقات جام جهانی کریکت رساند. اولین پیروزی بزرگ کریکت کشور در برابر امارات متحده‌ی عربی بود که با آن تیم ملی کریکت ‌کشور در سال ۲۰۱۰ به مسابقات جام جهانی (twenty20) کریکت راه پیدا کرد.

در بازی دیروز افغانستان با حفظ هفت بازی کن خود ۹۴ امتیاز که تیم ملی کریکت کنیا هدف تعیین کرده بود، تکمیل کرد و پیروز این مسابقه شد. مسابقات افغانستان با کنیا از طریق تلویزیون۱ به طور زنده پخش می‌شد. شماری از چهره‌های سیاسی و مقام‌های دولت این پیروزی را به مردم کشور تبریک گفته و آن را «یک قهرمانی بزرگ» توصیف کرده‌اند.

در این بازی افغانستان سه بازی‌کن خود را از دست داد و در برابر آن تمام بازی‌کنان کنیایی را از بازی حذف کرد. بازی‌کنان تیم ملی کریکت کشور در این بازی‌ها درخشش خوبی داشتند و بازی با پیروزی یک جانبه به نفع افغانستان پیش رفت.

حمید حسن، بازی‌کن تیم ملی کریکت کشور در این بازی ۲ بازی‌کن کنیایی، کریم صادق هم ۲ بازی‌کن تیم حریف، نبی عیسی‌خیل ۲ و حمزه هوتک سه بازی‌کن کریکت کنیا را از میدان بیرون کرد. محمد نبی‌ عیسی‌خیل، کاپیتان تیم کریکت کشور در مسابقه‌ی دیروز ۴۸ دوش انجام داد و حشمت‌الله شهیدی با ۱۳ دوش و نوروز منگل با ۱۹ دوش درخشش خوبی در بازی دیروز داشتند.

این سومین مسابقه بین افغانستان و کنیا بود که در امارات متحده‌ی عربی برگزار شد. در دومین بازی که چهارشنبه هفته‌ی گذشته ۱۰ میزان در میدان شارجه‌ی امارات متحده‌ی عربی برگزار شده بود، افغانستان برای دومین بار کنیا را با حفظ هشت بازی‌کنش شکست داد. کنیا در این بازی، با از دست دادن تمامی بازی‌کنان خود تنها ۸۹ امتیاز به دست آورد.

در مسابقه‌ی اول بیست‌‌آوره با کنیا نیز که هفته‌ی پیش در ۳۰ سپتامبر برگزار شده بود، بازی‌کنان کشور ۱۶۲ امتیاز کسب کردند که کنیا با ۵۶ امتیاز به افغانستان باخت. کنیا در بازی‌های کریکت سابقه‌ی بیش از صد سال دارد.

فدراسیون کریکت کشور برای نخستین‌بار در سال ۱۳۷۴ خورشیدی ایجاد شد و در سال‌های اخیر افغانستان در میدان‌های بین‌المللی کریکت دست‌آوردهای زیادی داشته است. کریکت نیز مثل سایر رشته‌های ورزشی در سال‌های آغازین حکومت طالبان با محدودیت مواجه شد، ولی در یک سال‌ پایانی زمام‌داری آن‌ها در کشور (۲۰۰۰)، کریکت به‌گونه‌ی استثنا، آزاد شد.

کریکت و فوتبال از محدود رشته‌های ورزشی بودند که طالبان آن‌ را مجاز می‌شمردند و در زمان حکومت آن‌ها، فدراسیون آن نیز بازگشایی شد. تیم کریکت کشور در سال ۲۰۰۱ به عضویت انجمن بین‌المللی کریکت در‌آمد و نخستین بازی رسمی‌اش را در ۱۵ اکتبر ۲۰۰۱ در برابر پاکستان انجام داد. «بی‌بی‌سی»

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *