افزایش تعداد نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری

دیروز‌، شنبه چهار نامزد جدید برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری ثبت نام کردند. کمیسیون انتخابات امروز، ۱۴ میزان را آخرین مهلت برای ثبت نام نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری و شورای ولایتی در کشور اعلام کرده که به گفته‌ی این کمیسیون، این تاریخ غیر‌قابل تمدید است.

عبد‌الرحیم وردک، وزیر دفاع پیشین، حشمت غنی احمدزی، برادر اشرف غنی احمدزی، قطب‌الدین هلال، معاون پیشین گلبدین حکمت‌یار رهبر حزب اسلامی افغانستان و سید اسحاق گیلانی، نماینده‌ی مستعفای ولایت کابل در مجلس نمایندگان از جمله‌ی کسانی بودند که برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری آینده‌ی ثبت نام کردند.

حشمت غنی احمدزی، عبدالله برومند و عابد نظری را به ترتیب به عنوان معاون اول و دوم خود انتخاب کرده بود. او گفت که با برادرش اشرف غنی احمدزی که قرار است فردا ثبت نام کند، مشکل ندارد، ولی از نظر فکری و برنامه با نظرات او مخالف است.

قطب الدین هلال نیز عنایت‌الله عنایت و محمد علی نبی‌زاده را به عنوان معاونان خود معرفی کرد. او اعلام کرد که کاندیدای مستقل است و از حزب اسلامی حکمت‌یار نمایندگی نمی‌کند. او تأکید کرد که به حکمت‌یار احترام دارد، ولی از مدتی است که با او در تماس نیست.

عبد‌الرحیم وردک، شاه عبدالاحد افضلی، نماینده‌ی مستعفای ولایت بدخشان در مجلس نمایندگان را به عنوان معاون اول، سید حسین انوری، نماینده‌ی مستعفای ولایت کابل در مجلس نمایندگان را به عنوان معاون دوم خود معرفی کرد.

سید اسحاق‌ گیلانی، از رهبران جهادی نیز با مراجعه به کمیسیون انتخابات، ذکریا نورزی را به عنوان معاون اول و خانم سیما عصمتی را به عنوان معاون دوم خود معرفی کرد.

تمام نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری کشور که تاکنون ثبت نام کرده‌اند، هنوز برنامه‌ی مشخصی ارائه نکرده‌اند و این افراد بیش‌تر از حمایت قومی و حزبی برخوردارند.

تاکنون ‌بسم‌الله شیر، ‌عبدالله عبدالله و ‌عبدالرب رسول سیاف نام خود را برای رقابت در کار و زار انتخاباتی ثبت کرده‌اند. گفته می‌شود که قرار است فردا اشرف غنی احمدزی، زلمی رسول، وزیر خارجه‌ی مستعفا و گل آغا شیرزی، والی مستعفای ولایت ننگرهار برای ثبت نام به کمیسیون انتخابات مراجعه کنند. پس از پایان مهلت ثبت نام نامزدان، قرار است کمیسیون مستقل انتخابات فهرست ابتدایی نامزدان انتخابات ریاست جمهوری را نوزدهم اکتوبر امسال اعلام کند. «بی‌بی‌سی»

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *