بن‌بست در مذاکره‌ی توافق‌نامه‌ی امنیتی و احتمال خروج کامل نیروهای غربی

مقام‌های ایالات متحده و افغانستان می‌گویند، در مذاکرات بر سر نقش نیروهای امریکایی در افغانستان بعد از سال ۲۰۱۴ به بن‌بست رسیده‌اند.  این امر احتمال خروج کامل نیروهای غربی از کشور را بیش‌تر است کرده است. به نوشته‌ی روزنامه‌ی نیویورک تایمز، مقام‌های امریکایی می‌گویند، اگر در هفته‌های آینده پیش‌رفتی در مذاکرات به دست نیاید، آن‌ها آماده‌ی تعلیق مذاکرات بر سر موافقت‌نامه‌ی دوجانبه‌ی امنیتی خواهند بود.  یکی از مقام‌های ارشد امریکایی احتمال از سرگیری مذاکرات با رییس جمهور بعدی افغانستان را نیز صراحتا رد کرد و گفت: «اکنون زمان رسیدن به یک توافق است؛ چرا که در پاییز امسال ما باید برنامه‌ریزی نظامی خود را آغاز کنیم».

بن‌بست در مذاکراتی که یک سال است دوام داشته، احتمال گزینه‌ی صفر یا خروج کامل نیروهای غربی در پایان سال ۲۰۱۴ را افزایش داده است؛ وضعیتی که غرب و ناتو به‌شدت تلاش کردند که از آن اجتناب کنند.  نیروهای امریکایی به دلیل عدم توافق با دولت عراق در دوسال پیش، تمام سربازان خود را از آن کشور خارج کرد.

اما تحلیل‌گران می‌گویند، هزینه‌ی خروج کامل نیروهای غربی از افغانستان احتمالا بیش‌تر از عراق است. عدم توافق امریکا و افغانستان بر سر توافق‌نامه‌ی امنیتی دوجانبه به این معنا خواهد بود که کشورهای اروپایی نیز قوای خود را از کشور خارج خواهند کرد.  این امر روحیه‌ی طالبان را تقویت خواهد کرد و تهدید متصور از این گروه را استمرار بیش‌تری خواهد بخشید.

خروج کامل نیروهای غربی هم‌چنان می‌تواند تعهدات جامعه‌ی جهانی به افغانستان را متأثر سازد. افغانستان دهه‌ها با خودکفایی فاصله دارد.  این کشور در حال حاضر فقط ۲۰ درصد هزینه‌های خود، از جمله مخارج قوای مسلح خود را می‌تواند پرداخت کند. بقیه‌ی هزینه‌ها را امریکا و متحدان آن تقبل کرده‌اند.

به نظر می‌رسد تازه‌ترین اظهارات مقام‌های کشور ادامه‌ی مذاکره را دشوار کرده است.‌ آن‌ها گفته‌اند که امریکایی‌ها خواهان آزادی در انجام عملیات‌های ضد‌تروریستی در افغانستان بعد از سال ۲۰۱۴ شده‌اند و دولت با این شرط مخالفت می‌کند. ‌ایمل فیضی، سخن‌گوی ریاست جمهوری گفت که حکومت ضرب‌الاجلی برای امضای توافق‌نامه ندارد و رییس جمهور کرزی ترجیح می‌دهد تا زمان رسیدن به توافقی مورد قبول افغانستان، منتظر بماند.

از سوی دیگر، مقام‌های امریکایی گفته‌اند که نیروهایی که احتمالا در افغانستان بعد از ۲۰۱۴ می‌مانند، با طالبان نخواهند جنگید، بلکه وظیفه‌ی آن‌ها آموزش، مشوره و کمک به نیروهای افغان در چارچوب مأموریتی جدید تحت عنوان حمایت قاطع است.

با این همه، نیروهای ویژه‌ی امریکایی خواهان آزادی در عملیات‌های ضد‌تروریستی در سرتاسر کشور هستند. ایمل فیضی می‌گوید، رییس جمهور کرزی با این موضوع مخالف است.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *