مأموریت نظامی آلمان در قندوز پایان یافت

وزیران خارجه و دفاع جمهوری فدرال آلمان به ولایت قندوز در شمال کشور سفر کرده‌اند و پایگاه نیروهای اردوی آلمان در این ولایت را رسماً به نیروهای امنیتی کشور واگذار کردند. گیدو وستروله، وزیر خارجه و توماس دیمیزیر، وزیر دفاع جمهوری فدرال آلمان روز یک‌شنبه (14 میزان) به پایگاه نیروهای اردوی کشورشان در قندوز رسیدند. واگذاری پایگاه قندوز به نیروهای افغانستان، یکی از مهم‌ترین مراحل انتقال مسئولیت‌های امنیتی به نیروهای داخلی کشور می‌باشد و زمینه‌ی خروج تدریجی نیروهای آلمانی را فراهم می‌سازد.

توماس دیمیزیر گفت، قندوز جایی است که نیروهای اردوی آلمان برای نخستین‌بار مأموریت جنگی را انجام دادند و هم‌چنان آموختند که چگونه مبارزه کنند. او افزود: «چنان‌چه امروز که اردوی آلمان قندوز را ترک می‌کند، ما هیچ‌وقتی این منطقه را فراموش نمی‌کنیم».

وزیر خارجه‌ی آلمان گفت که مأموریت افغانستان تا حالا ارزش‌مند بوده است و در آینده نیز ادامه می‌یابد. وستروله افزود که بسیاری چیزها در افغانستان بهبود یافته‌اند؛ اما هنوز همه‌ی امور به‌خوبی به پیش نمی‌روند. او وعده داد که کمک‌های آلمان به افغانستان ادامه می‌یابد: «ما به مردم افغانستان پشت نمی‌کنیم».

در حال حاضر حدود 4000 سرباز آلمانی در کشور مستقر می‌باشند که 900 تن آن‌ها در پایگاه قندوز به سر می‌برند. قرار است تا آخر ماه روان میلادی این پایگاه کاملاً از سوی نیروهای آلمانی تخلیه گردد و نیروهای اردو و پولیس ملی در آن جا مستقر شوند. بعد از واگذاری این پایگاه، نیروهای اردوی آلمان در پایگاه زون شمال در مزار شریف باقی می‌مانند.

برای واگذاری پایگاه قندوز به شکل رسمی به نیروهای امنیتی افغانستان، روز یک‌شنبه محفلی در قندوز برگزار شد و مقام‌های وزارت‌های دفاع و داخله‌ی کشور نیز در آن اشتراک کردند. این محفل زیر تدابیر شدید امنیتی برگزار شد. نیروهای پولیس و اردوی کشور صرفاً با سلاح‌های خالی از گلوله اجازه داشتند در این محفل شرکت کنند. دلیل این امر، وقوع حملات «سبز بر آبی» در گذشته است که در آن، اعضای نیروهای امنیتی کشور بر هم‌کاران خارجی خود آتش گشودند. در سال 2011 در یک پایگاه نیروهای آلمان در ولایت بغلان، سه سرباز آلمانی توسط یک سرباز افغان کشته شدند.

این نخستین‌باری است که وزیران دفاع و خارجه‌ی جمهوری فدرال آلمان یک‌جا به افغانستان سفر می‌کنند که این نشان دهنده‌ی اهمیت واگذاری این پایگاه به نیروهای امنیتی افغانستان است. پایگاه قندوز در حالی به نیروهای امنیتی کشور سپرده می‌شود که نگرانی در مورد امنیت شمال هم‌چنان باقی است. در همین حال، صبح روز یک‌شنبه پولیس در این ولایت با طالبان درگیر شد. زلمی فاروقی، ولسوال «چهار‌دره» گفت که شورشیان یک عضو پولیس محلی را در این ولسوالی به قتل رساندند. «دویچه وله»

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *