اختلاف نظر سناتوران در مورد کاهش و افزایش پولیس محلی

اطلاعات روز: در نشست دیروز مجلس سنا، سناتوران در رابطه با کاهش و افزایش پولیس محلی اختلاف نظر داشتند. برخی از سناتوران، پولیس محلی را در تقویت امنیت مؤثر دانسته و کار‌کرد آن‌ها را در برخی موارد بالاتر از پولیس ملی و اردوی ملی عنوان کردند. اما به باور برخی از سناتوران، پولیس محلی نتایج مثبتی را در پی نداشته  و مشکلات را پیچیده‌تر ساخته‌اند.

‌بحث و گفت‌وگوی مجلس سنا در رابطه با طرح کاهش پولیس محلی که از سوی وزارت داخله عنوان شد، صورت گرفت. اما صدیق صدیقی، سخن‌گوی وزارت داخله روز گذشته در یک نشست خبری از افزایش پولیس محلی خبر داد‌ و گفت‌ که وزارت داخله در صورت دریافت بودجه، تعداد پولیس محلی را به 45 هزار خواهد رساند.

با این حال، شماری از سناتوران مخالف کاهش پولیس محلی بوده و آن را به ضرر مردم می‌دانند. محی‌الدین منصف، یک عضو مجس سنا در این زمینه می‌گوید، با کاهش پولیس محلی، مشکلات امنیتی بیش‌تر می‌گردد. او می‌گوید، بهتر است پولیس محلی برای تأمین امنیت بیش‌تر تقویت گردد.  در همین حال، یونس تخاری، عضو دیگر مجس سنا تشکیل پولیس محلی در مناطق ناامن را در تأمین امنیت بهتر مهم عنوان کرد‌ و گفت،  در مناطق ناامن، ایجاب می‌کند که پولیس محلی تشکیل شود.

برخی از سناتوران وجود پولیس محلی را در کنار پولیس ملی و اردوی ملی بی‌مفهوم می‌دانند.  هدایت‌الله رهایی‌ در این زمینه گفت، پولیس ملی و اردوی ملی مسئولیت تأمین امنیت را در کشور دارد، با وجود آن‌ها موجودیت پولیس محلی مفهومی ندارد. به گفته‌ی رهایی، هزینه‌هایی که برای پولیس محلی در نظر گرفته می‌شوند، بهتر است که برای ارتقای پولیس محلی و اردوی ملی مصرف شوند تا به ظرفیت دفاع از خاک افغانستان برسند.

هم‌چنان بلقیس روشن، عضو دیگر مجلس نمایندگان معتقد است که تقویت امروزی پولیس محلی برای فردای کشور درد‌سر‌ساز خواهد بود. او می‌گوید، افزایش پولیس محلی تهدیدی برای فردای مردم، پولیس ملی و اردوی ملی است. به گفته‌ی او، پولیس‌های محلی در شمال و غرب کشور تجاوزهایی را مرتکب شده‌اند و فردا خود را مستقل دانسته و در یک ولایت در برابر والی و نیروهای امنیتی ایستاده خواهند شد. اما گلالی اکبری تاحدی به کار کرد پولیس محلی خوش‌بین بوده و می‌گوید، در ولسوالی وردوج ولایت بدخشان کاری که اردوی ملی و پولیس ملی نتوانستند انجام دهند، با پولیس محلی انجام شد. هم‌چنان فضل‌ هادی مسلم‌یار، رییس مجلس سنا گفت، بهتر است که پولیس محلی تنقیص نگردد؛ زیرا آن‌ها هم  همواره قربانی داده و‌ بهتر است کاهش نیابد، بلکه برای تأمین امنیت بیش‌تر، تقویت شوند.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *