وزارت انکشاف دهات قرارداد 74 پروژه انکشافی به ارزش 229 میلیون افغانی را امضا کرد

اطلاعات روز: وزارت احیا و انکشاف دهات از طریق برنامه ملی انسجام ساحوی، به روز شنبه، قرارداد 74 پروژه انکشافی به ارزش 229 میلیون افغانی را با شماری از شوراهای انکشافی امضا کرد.
در خبرنامه‌ی این وزارت آمده، از جمله این پروژه‌ها، 67 پروژه توسط بانک انکشافی آسیایی و 7 پروژه دیگر توسط حکومت افغانستان تمویل می‌شود. حدود ده درصد این پروژه توسط مردم تمویل می‌شود.
نصیر احمد درانی، وزیر احیا و انکشاف دهات هنگام امضای این قراردادها گفت، قرار است این پروژه‌ها توسط برخی از شوراهای انکشافی قریه‌ها در ولایت‌های بلخ، سمنگان، بغلان، بدخشان، پنجشیر، غور، بامیان، لغمان، تخار، لوگر، پکتیا، جوزجان،کنر، نورستان، وردک، دایکندی، کابل و سرپل تطبیق شود.
پروژه‌های یاد شده شامل ساخت دیوارهای استنادی، کانال‌های آبیاری، سربندها، سرک، پُل و پُل‌چک می‌شود که تکمیل این پروژه‌ها نقش اساسی در جلوگیری از سیلاب‌ها خواهد داشت.
خبرنامه افزوده که با تکمیل این پروژه‌ها بیش از 80 هزار روز کاری ایجاد می‌شود و 149,779 تن از این پروژه‌ها مستفید می‌شوند.
به نقل از خبرنامه، برنامه ملی انسجام ساحوی این وزارت طی سال مالی جاری، قرارداد 221 پروژه‌ی جلوگیری از سیلاب‌ها را به هزینه 705 میلیون افغانی امضا کرده است.
در همین حال، مقام‌ها در این وزارت می‌گویند که آنان طی سال مالی از طریق تمام برنامه‌های ملی خود، قرارداد 5192 پروژه انکشافی را در 34 ولایت کشور با هزینه 136 میلیون دالر امریکایی امضا کرده است.
آقای درانی هم‌چنان گفت که در یازده ماه گذشته، 12337 پروژه انکشافی در سکتورهای مختلف در 34 ولایت کشور تکمیل و به بهره برداری سپرده شده است.
او افزود که این وزارت در سال 1394 حدود 389 میلیون دالر بودجه انکشافی دارد که تاکنون 272.3 میلیون دالر آن به مصرف رسیده است.
به گفته‌ی او، این وزارت70 درصد بودجه انکشافی خود را مصرف کرده است.
برنامه ملی کاریابی برای صلح
آقای درانی هم‌چنان در مورد برنامه ملی کاریابی برای صلح که چندی پیش توسط رییس جمهور غنی اعلام شد، گفت که این برنامه در پنج محور یا بخش شامل ساخت سرک‌های دهاتی، ساخت بندها، پاک‌ کاری شهرها، اعمار منازل مسکونی و بهبود زراعت و مالداری، می‌شود.
به گفته‌ی او، یکی از این بخش‌ها، ساخت سرک‌های دهاتی و حفظ و مراقبت از پروژه‌های سرک‌سازی در دهات، کانال‌های آبیاری، شبکه‌های آبیاری و شبکه‌های آب‌رسانی مربوط وزارت احیا و انکشاف دهات است.
درانی افزود که پروژه حفظ و مراقبت و اشتغال‌زایی این وزارت در مرحله اول در 12 ولایت تطبیق می‌شود.
درانی افزود: «در مرحله اول این پروژه، در مجموع 5.25 میلیون روز کاری ایجاد می‌شود که برای بیش از 210 هزار تن در 12 ولایت زمینه‌های کاریابی کوتاه مدت مساعد می‌شود.»
او گفت، در مرحله دوم 15 هزار روستا تحت پوشش قرار می‌گیرد که با این صورت برای 375هزار تن زمینه کاریابی کوتاه مدت مساعد می‌شود. در مرحله سوم به پوشش ملی می‌رسد و برای 900 هزار تن زمینه کاریابی مساعد می‌شود.
به گفته‌ی درانی، مرحله او این پروژه‌ها هفته‌ آینده رسماً آغاز می‌شود.
به نقل از خبرنامه، وزارت احیا و انکشاف دهات برای تطبیق مرحله این پروژه، 430 تن از فارغان دانشگاه‌ها و مؤسسات تحصیلات عالی و نیمه عالی را استخدام کرده است.