کرزی: از قدرت دولتی خود برای جلوگیری از مداخله در انتخابات استفاده می‌کنم

رییس جمهور حامد کرزی گفته است که برای این که بتواند جلو مداخله‌ی مأموران دولتی و نیروهای خارجی در انتخابات سال ۲۰۱۴ را بگیرد، تمام نیروی دولتی خود را به خرج می‌دهد. آقای کرزی ظهر دیروز (۱۵ میزان‌)، یک‌روز پس از تکمیل روند ثبت نام نامزدان احتمالی انتخابات ریاست جمهوری کشور در نشست خبری جلو دوربین رسانه‌ها قرار گرفت.

رییس جمهوری گفت که روند ثبت نام نامزدان انتخابات ریاست جمهوری از مهم‌ترین مراحل انتخابات بود که «با موفقیت» انجام شد؛ اما او تأکید کرد که در مراحل بعدی انتخابات دو اصل مهم باید با جدیت عملی شود. او گفت که این دو اصل جلوگیری از مداخله‌ی مقام‌های دولتی و قدرت‌های خارجی در انتخابات است که حکومت افغانستان از عملی شدن آن به مردم اطمینان خواهد داد.

حامد کرزی در ادامه افزود که قدرت‌های خارجی با تجربه از انتخابات‌‎های قبلی، باید از هر‌نوع مداخله در این روند بپرهیزند. او گفت که در انتخابات‌های قبلی صلاحیت‌هایش برای جلوگیری از مداخله‌ی خارجی‌ها محدود بود و نتوانست جلو مداخلات را آن طوری که باید، بگیرد. اما هشدار داد که در این انتخابات ساکت نخواهد ماند.

آقای کرزی گفت: «در انتخابات ۲۰۰۹ من یکی از نامزدان بودم و در اقدامات خود محدود بودم، اگر خارجی‌ها مداخله کردند و آن را به نام ما تمام کردند، صدای من خاموش بود. چون من رییس جمهوری بودم، اما امروز من و معاونانم نامزد نیستیم و منفعت ما در انتخابات آزاد و به حق مردم افغانستان است… پس من از تمام صلاحیت دولتی خود و معاون‌های خود با جدیت تمام استفاده می‌کنم تا هر‌نوع مداخله در انتخابات، چه از درون دولت و چه از بیرون را مانع شوم».

او هم‌چنین از مقام‌های دولتی و مأموران حکومتی خواست که در روند انتخابات بی‌طرفی کامل خود را حفظ کنند و از اختیار و ابزار دست داشته‌ی خود به نفع ‌یا ضرر نامزد مشخصی استفاده نکنند. در کنار امنیت، از نگرانی‌های عمده‌ای که سلامت و شفافیت انتخابات ریاست جمهوری را تهدید می‌کند، مداخله‌ی منابع دولتی و نهادهای خارجی در این روند است. سال‌های پیش مداخله‌ها و تخطی‌‎های متعدد در روند انتخابات، برای افغانستان مشکلات جدی را برای برگزاری انتخابات شفاف ایجاد کرد.

لویه جرگه؛ تا یک ماه دیگر

آقای کرزی در حاشیه‌ی نشست خبری خود در مورد امضای موافقت‌نامه‌ی دو جانبه‌ی امنیتی با آمریکا گفت که برای بحث در مورد امضای این موافقت‌نامه تا یک ماه دیگر لویه جرگه را فرا می‌خواند. امضای موافقت‌نامه‌ی امنیتی با آمریکا از موضوعات مهم میان کابل و واشنگتن در یکی دو سال گذشته بوده که به دلیل شرایط دولت افغانستان تا هنوز امضا نشده است. آقای کرزی گفته که این موافقت‌نامه باید مطابق به خواست افغان‌ها امضا و در آن به منافع کشورش احترام شود.

قانون اساسی افغانستان لویه جرگه را «عالی‌ترین مظهر اراده‌ی مردم افغانستان» تعریف کرده که در آن تصامیم بزرگ کشوری گرفته می‌شوند. هرچند حکومت گفته است که آجندای لویه جرگه مختص به امضای موافقت‌نامه‌ی امنیتی با آمریکا است؛ اما بسیاری از منتقدان دولت گفته‌اند که نگران‌اند آقای کرزی با تدویر لویه جرگه مسایل دیگر، از جمله انتخابات‌ را به بحث بگیرد.

انتخابات ریاست جمهوری کشور تا کم‌تر از شش ماه دیگر در شانزدهم حمل سال ۱۳۹۳ برگزار می‌شود. این انتخابات از رویدادهای تاریخ‌ساز کشور است که انتظار می‌رود برای اولین‌بار انتقال قدرت سیاسی در افغانستان به صورت مسالمت‌آمیز صورت بگیرد. «بی‌بی‌سی»

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *