وزیر احیا و انکشاف دهات از کارکردهای خبرنگاران تقدیر کرد

اطلاعات روز: وزیر احیا و انکشاف دهات از کارکردهای 56 خبرنگار از رسانه‌های مختلف افغانستان، تقدیر کرد.
در محفل «تقدیر از کارکردهای خبرنگاران» که در تالار کنفرانس‌های این وزارت به روز یک‌شنبه برگزار گردیده بود، نصیر احمد درانی، وزیر احیا و انکشاف دهات خبرنگاران و رسانه‌ها را همکار انکشافی خود خواند.
وی در حضور مسئولان رسانه‌ها و خبرنگاران گفت: «رسانه‌ها رکن چهارم حکومت است، حکومت مکلف است که به آن‌ها جواب‌گو باشد و موجودیت رسانه‌ها باعث شفافیت در کارها می‌گردد.»
آقای درانی گفت، تنها حکومت و وزیر در برابر مردم مسئول نیستند بلکه رسانه‌ها نیز در برابر مردم مسئولیت دارند. رسانه‌ها می‌توانند مردم را به حکومت و حکومت را به مردم نزدیک کنند و یا برعکس هر دو را از هم دور بسازند.
وزیر احیا و انکشاف دهات خود را حامی رسانه‌ها و خبرنگاران خوانده و از خبرنگاران خواست تا در ارائه خدمات بهتر برای روستاییان، این وزارت را کمک نمایند.
خواست‌های خبرنگاران از حکومت
در همین حال مجیب خلوت‌گر، رییس نی (حمایت کننده رسانه‌های آزاد افغانستان) به نمایندگی از خبرنگاران، کارکردهای وزیر احیا و انکشاف دهات را ستایش نموده، گفت: «رسانه‌ها چشم، گوش و زبان مردم هستند. رسانه‌ها با همین منطق وجودی مورد استفاده قرار می‌گیرند. در کشورهایی که به طرف دموکراسی می‌روند، یکی از اصول اساسی حکومتداری شان استفاده خوب از رسانه‌ها است. متأسفانه در دوازده-سیزده سال حکومت افغانستان آن‌طوری که باید از رسانه‌ها استفاده می‌کرد، نکرده است. در موارد بسیاری وقتی مردم نیاز داشتند چیزی را از حکومت بشنوند، حکومت زبان مردم نبود، گوش مردم نبود و چشم مردم نبود. از طرف دیگر شاهد بودیم که دشمنان مردم افغانستان از رسانه‌ها استفاده بسیار کلان کردند.»
آقای خلوت‌گر در بخش دیگری از صحبت‌هایش از وزیر انکشاف دهات خواست تا خواسته‌های جامعه خبرنگاری را به حکومت افغانستان برساند.
وی گفت: «ما در حکومت افغانستان به‌جزء از چند تا نهاد مشخص و معیین دست‌رسی به معلومات و اطلاعات مورد نیاز نداریم. بزرگ‌ترین مشکل جامعه خبرنگاری پس از مسئله امینت، دست‌رسی به اطلاعات و دست‌رسی به معلومات است… به تعدادی از رسانه‌ها از طرف نهادهای امنیتی اجازه داده نشده تا به سیدآباد لوگر بروند، چرا حکومت افغانستان جلوگیری می‌کند تا ما به اطلاعات دست‌رسی نداشته باشیم.»
آقای خلوت‌گر هم‌چنان یادآور شد که 50 مورد قتل خبرنگاران در سیزده سال اخیر اتفاق افتاده و بیشتر از 500 مورد پرونده‌های خشونت علیه خبرنگاران موجود است که اکثر دوسیه‌ها مسکوت مانده و پیگیری نمی‌شوند. آقای غنی و آقای عبدالله هرکدام به جامعه خبرنگاران به‌صورت کتبی وعده داده بودند که در صورت رسیدن به قدرت، پرونده‌های خشونت علیه خبرنگاران را پیگیری می‌کنند. اما هیچ‌کدامش حکم پیگیری دوسیه‌های خشونت علیه خبرنگاران را صادر نکرد. خواست ما این است که به دوسیه‌های خشونت علیه خبرنگاران توجه شود. کسانی‌که خشونت علیه خبرنگاران را چه در بیرون از حکومت افغانستان و چه در حکومت افغانستان روا داشته‌اند، باید مورد پیگرد قرار بگیرند. درصورتی‌که قانون به سراغ آنان نرود، هر روز شاهد افزایش خشونت علیه خبرنگاران خواهیم بود.
آقای خلوت‌گر هم‌چنان خطاب به وزیر احیا و انکشاف دهات گفت: «مسئله دیگر این است که حکومت ما را دوست بداند نه حریف و نه رقیب خود. ما باهم همکار هستیم و شما این پیام ما را به حکومت برسانید که ما نه حریف حکومت هستیم و نه حریف حکومت خواهیم بود ولی منتقد حکومت هستیم و باور ما این است که انتقاد می‌تواند افشاه کننده کاستی‌ها باشد.»
هم‌چنان شاه حسین مرتضوی، سردبیر روزنامه هشت صبح گفت: «کار رسانه‌ها با کار ادارات دولتی مشترک است، رسانه‌ها نیاز به اطلاعات دارند. از طرف دیگر ادارات دولتی هم انتظار دارند که کارکرد شان به مردم افغانستان گزارش داده شود.»
آقای مرتضوی افزود: «متأسفانه بخشی از حکومت افغانستان رسانه‌ها را نه به عنوان حریف بلکه به عنوان یک دشمن به حساب آورده و هیچ‌گونه همکاری با رسانه‌ها نمی‌کنند. اگر یک گزارش از طریق یک رسانه‌ نشر می‌شود، فوراً تلاش می‌کنند تا با ایجادی فضای تهدید این رسانه را در تنگنا قرار بدهد.»
وی هم‌چنان گفت اگر حکومت و ادارات دولتی معلومات را در زمان معین و لازم به دست‌رس رسانه‌ها قرار ندهد، خلاء معلوماتی به‌وجود می‌آید و در یک چنین حالت است که شایعه ایجاد می‌گردد و حقایق گم می‌شود. در این صورت است که هم رسانه‌ها و هم حکومت قربانی می‌شوند. حکومت نباید از پُشت حادثه حرکت کند و نباید به شایعه فرصت دهد تا حقایق گم شود.
در همین حال آقای درانی در جواب به خواست خبرنگاران گفت، از موقف شما در کابینه دفاع می‌کنم.
وزیر احیا و انکشاف دهات هم‌چنان از ایجاد یک بانک اطلاعاتی در این وزارت خبر داد و گفت به تمامی بخش‌های این وزارت گفته شده است که اطلاعات را به دست‌رس خبرنگاران قرار بدهند.
وزیر احیا و انکشاف دهات در حالی از خبرنگاران تقدیر می‌کند که چرخ‌بال حامل خبرنگاران به روز پنج‌شنبه، 12 سنبله، که آقای درانی را در سفر ولایتی‌اش به لوگر همراهی می‌کردند، پس از یک نشست اضطراری آتش گرفت. در این حادثه 10 تن از محافظان آقای درانی و چندین خبرنگار زخمی شدند. وزیر احیا و انکشاف دهات برای بررسی مشکلات باشندگان ولسوالی ارز ولایت لوگر به این ولسوالی سفر کرده بود.