لیست غاصبان زمین به‌زودی افشا می‌شود

اطلاعات روز: مجلس نمایندگان تا چند‌روز دیگر لیست غاصبان زمین‌های دولتی و خصوصی را افشا می‌کند. قرار بود روز گذشته این کار صورت گیرد؛ اما به دلیل عدم آمادگی‌های لازم از سوی کمیسیون، باعث به تعویق افتادن آن شد.

مجلس نمایندگان یک سال قبل کمیسیون خاص بررسی و مطالعه‌ی اعمال حکومت را تشکیل داد تا در مورد زمین‌های غصب شده‌ی دولتی و خصوصی تحقیق نماید. چندین‌بار است که این کمیسیون موفق به افشای لیست غاصبان زمین نشده است.

افشا نکردن نام غاصبان از سوی کمیسیون با واکنش شماری از نمایندگان روبه‌رو شد. نقیب‌الله فایق، عضو مجلس نمایندگان گفت، در زمان تشکیل کمیسیون تعدادی از غاصبان با برنامه‌ریزی وارد کمیسیون شد تا مانع افشای نام خود و هم‌پیمان‌های‌شان شوند. هم‌چنان الله گل مجاهد نیز اعضای کمیسیون را به غصب زمین متهم کرد و روش کاری آن را غیر‌شفاف عنوان نمود. اما زلمی مجددی، رییس کمیسیون در این زمینه گفت، ما منکر آن نیستیم که از غاصبان در کمیسیون وجود ندارد، اما کمیسیون به لیست 15 هزار نفر دست یافته و حدود 150 غاصب دیگر را بدون کمک حکومت به دست آورده است. زلمی مجددی در رابطه با الله گل مجاهد گفت، این فرد هزارها جریب زمین دولتی را در ده‌سبز غصب کرده و مانع کار پروژه‌ی کابل جدید شده است. به گفته‌ی مجددی، الله گل مجاهد از 8 صد کره‌ی خشت‌پزی هفته‌ی یک هزار افغانی می‌گیرد.

شماری از نمایندگان مجلس مخالف افشای لیست غاصبان زمین بودند. به باور آنان، مجلس نمی‌تواند غاصبان را زندانی یا تنبیه کند. تا زمانی که محکمه‌ی سه گانه فیصله نکند، مجلس نمی‌تواند کسی را مجرم یا مظنون معرفی کند. محی‌الدین مهدی گفت، کمیسیون خاص بررسی اعمال حکومت وظیفه داشت تا مناطق غصب شده را شناسایی کند. افشای نام غاصبان هرگز از مسئولیت این کمیسیون نیست. او افزود، مجلس با افشای لیست نام غاصبان نمی‌تواند کسی را زندانی ‌یا تنبیه کند، به جای افشای نام نخست در مورد برخورد با غاصبان تصمیم گرفته شود و بعد به مراجع اجرایی راجع گردد تا از سوی آن‌ها تعقیب صورت بگیرد. اما عبد‌القیوم سجادی در این زمینه گفت، مجلس نمی‌تواند تصمیم قضایی بگیرد؛ اما می‌تواند در زمینه‌ی رسیدگی و عدم رسیدگی حکومت در این زمینه تصمیم بگیرد.

قبلا یک عضو مجلس نمایندگان (عباس ابراهیم‌زاده) گفته بود که مجلس لیست کسانی را افشا خواهد کرد که در جایی زمین را غصب کرده و یک خانه ساخته؛ اما غاصبان اصلی را معرفی نمی‌کند. به گفته‌ی او، غاصبان اصلی کسانی‌اند که یا در راس هرم قدرت قرار دارند یا هم در خارج از کشور‌ند. سجادی نیز روز گذشته گفت، غاصب اصلی کسی نیست که یک خانه را درجایی بدون اجازه‌ی دولت ساخته، بلکه غاصبانی که هزار‌ها متر زمین دولتی را معامله کرده، باید افشا شوند. به گفته‌ی سجادی، لیستی که تعداد غاصبان زمین‌ها‌ی دولتی را 15 هزار نشان می‌دهد، به معنای راه گم کردن است تا غاصبان اصلی پنهان بمانند. با این حال، تصمیم مجلس بر‌آن شد که لیست غاصبان زمین بعد از عید قربان در اولین جلسه افشا شود.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *