وزارت تجارت: صادرات قالین۸۰ درصد کاهش یافته است

 

وزارت تجارت و صنایع اعلام کرد که صادرات قالین دست‌باف کشور در مدت شش سال گذشته بیش از ۸۰ درصد کاهش یافته است. براساس اعلام اداره‌ی آمار افغانستان، در شش سال گذشته صادرات قالین افغانی از ۲۶۲ میلیون دالر ذر سال ۲۰۰۷، به حدود ۵۰ میلیون در سال ۲۰۱۲ کاهش یافته است.

وزارت تجارت هشدار داده که صنعت قالین‌بافی کشور روبه به رکود است و تصریح کرده که در حال حاضر کم‌تر از ۵ درصد قالین تولید شده در بازار داخلی به فروش می‌رسد. مقام‌های این وزارت، بحران اقتصادی بین‌المللی، به‌خصوص در بازارهای کشورهای غربی و سیاست‌گذاری درست کشورهای تولید کننده‌ی قالین، از جمله هم‌سایه‌های افغانستان را از عوامل اصلی کاهش میزان صادرات قالین افغانستان عنوان کرده است.

این وزارت اعلام کرده که برای افزایش میزان صادرات قالین و رشد این صنعت در کشور، استراتژی سه ساله را برای رشد این صنعت تدوین کرده است. در استراتژی جدید آمده که حدود یک میلیون نفر در افغانستان مشغول قالین‌بافی هستند و بعد از میوه‌ی خشک، این صنعت بیش‌ترین ارز را وارد کشور می‌کند.

براساس ارزیابی این وزارت، ۷۰ درصد از قالین افغانستان در ولایت‌های شمالی تولید و ۲۵ درصد در ولایت کابل در مرکز و بقیه در ولایت هرات در غرب کشور بافته می‌شود. وزارت تجارت ارزش قالین صادر شده از سال ۲۰۰۷ میلادی تا سال ۲۰۱۱ را بیش از ۵۴۵ میلیون دالر اعلام کرده که پاکستان با خرید ۴۵۵ میلیون دالر در صدر این کشورها و فرانسه با کم‌تر از ۲۰ هزار دالر خرید در ته جدول قرار دارد.

متصل کمکی، معاون وزیر تجارت و صنایع نیز گفت که در حال حاضر بیش از سه هزار کارخانه‌ی قالین‌بافی در سراسر کشور وجود دارد و ساخت نزدیک به ۵ هزار کارخانه‌ی قالین‌بافی دیگر نیز در جریان است. مقام‌ها می‌گویند که هزینه‌ی بالای حمل‌و‌نقل، بازاریابی، هزینه‌بر بودن تهیه‌ی مواد اولیه، خدمات بعد از تولید، همانند شست‌وشو و رفوگری از مشکلات عمده‌ی صنعت قالین در کشور به حساب می‌آیند.

عدم حمایت لازم دولت از این صنعت، در اختیار قرار ندادن زمین به صنعت‌کاران، کمک‌های فنی و بازاریابی از چالش‌های دیگر در زمینه‌ی رکود صنعت قالین‌بافی در کشور اعلام شده است. «بی‌بی‌سی»

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *