کمیسیون برگزاری لویه جرگه‌ی مشورتی تعیین شد

رییس جمهور حامد کرزی‌ دو کمیسیون جداگانه را برای برگزاری و تأمین امنیت لویه جرگه‎ای برای مشورت درباره‌ی توافق‌نامه‌ی امنیتی با امریکا تشکیل کرده است. آقای کرزی روز دوشنبه (۱۵ میزان‌) در یک نشست خبری ‌اعلام کرد که این جرگه تا یک ماه دیگر برگزار می‎شود تا چگونگی شرایط این موافقت‌نامه بررسی شود.

لویه جرگه در قانون اساسی عالی‎ترین مظهر اراده‌ی ملت تعریف شده که متشکل از اعضای پارلمان و رییسان شوراهای ولایتی و ولسوالی‌ها است، اما لویه جرگه‌ی مورد نظر آقای کرزی متشکل از افراد دعوت شده از جانب کمیسیون برگزاری خواهد بود. آقای کرزی در حکمی صادق مدبر، رییس کل اداره‌ی امور ریاست جمهوری را به ریاست و فرید حکمت و نجیب‎الله امین، معاونان او را به عضویت این کمیسیون تعیین کرده است.

رییس جمهوری شش جنرال ارشد وزارت دفاع، وزارت داخله‌، اداره‌ی امنیت ملی و واحد محافظت رییس جمهوری را برای برنامه‌ریزی و نظارت بر تأمین امنیت این جرگه تعیین کرده است. ریاست این کمیته با محمد ایوب سالنگی، معاون امنیتی وزیر داخله است که بر‌اساس دستور آقای کرزی به رییس کمیسیون برگزاری گزارش می‎دهد.

توافق‌نامه‌ی امنیتی بین افغانستان و امریکا برای هر‌دو کشور اهمیت زیادی دارد و از دو سال به این‌سو مقام‌های هر‌دو کشور درباره‌ی آن گفت‌وگو کرده‌اند. در پی گشایش دفتر گروه طالبان در قطر، حکومت افغانستان واکنش منفی نشان داد و دفتر آقای کرزی روز ۲۹ جوزا‌ی گذشته ‌اعلام کرد که گفت‌وگوهای استراتژیک بین امریکا و افغانستان را به حال تعلیق درآورده است.

حکومت آقای کرزی همواره تأکید کرده که این توافق‌نامه باید مطابق شرایطی که از سوی دولت افغانستان تعیین می‌شوند، به امضا برسد. تأمین امنیت، تقویت نیروهای مسلح و حمایت از افغانستان در برابر هر‌نوع تجاوز خارجی، هم از شرایط دولت افغانستان است.

آقای کرزی گفته که چگونگی تعریف تجاوز خارجی به افغانستان در گفت‌وگوهای مقام‌های دو کشور مورد توافق قرار نگرفته است. این در حالی است که در ماه‌های اخیر به گزارش روزنامه‌های غربی، دولت باراک اوباما «به دلیل ناامیدی از مذاکرات با دولت افغانستان»، احتمال خروج کامل نیروهای امریکایی از ‌کشور را بررسی می‌کند. «بی‌بی‌سی»

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *