کرزی: موافقت‌نامه‌ی امنیتی اگر صلح و امنیت نیاورد، به درد ما نمی‌خورد

حامد کرزی، رییس جمهوری در تازه‌ترین سخنرانی خود تأکید کرده که امضای موافقت‌نامه‌ی امنیتی میان کابل و واشنگتن باید صلح و امنیت را در کشور‌ تأمین کند. او گفته که اگر این موافقت‌نامه منتج به آوردن صلح و برقراری امنیت در کشور نشود، به درد افغانستان نمی‌خورد.

این سخنرانی رییس جمهوری یک هفته پس از گفت‌وگوهای حساس و «فوری» افغانستان و امریکا روی امضای موافقت‌نامه‌ی امنیتی بین دو کشور صورت می‌گیرد. در این سخنرانی پنج دقیقه‌ای که از طریق رادیوی دولتی کشور پخش شد، آقای کرزی چند‌بار شرایط دولت افغانستان برای امضای موافقت‌نامه‌ی امنیتی با امریکا را تکرار کرد.

حامد کرزی گفت: «تنها و تنها تأمین صلح و امنیت در افغانستان می‌تواند موافقت‌نامه‌ی امنیتی با امریکا را تضمین کند، در صورتی که مردم افغانستان امن نباشند و در این کشور صلح و امنیت برقرار نباشد، موافقت‌نامه‌ی امنیتی هیچ به درد ما نمی‌خورد». تأکید آقای کرزی در مورد امضای موافقت‌نامه‌ی امنیتی روی دو مسئله‌ی اساسی است؛ یکی در نظر گرفتن منافع ملی افغانستان و مصئونیت خانه‌های افغان‌ها و دیگری تعریف واژه‌ی تجاوز در زمان مأموریت سربازانی که پس از سال ۲۰۱۴ قرار است در کشور حضور داشته باشند.

رییس جمهوری در سخنرانی رادیویی خود گفت که باید روشن شود که برداشت امریکا از واژه‌ی مداخله‌ی کشورهای خارجی در افغانستان چیست؟ آیا آن‌ها تروریسم، انتحار و تخریب افغانستان را هم تجاوز می‌دانند؟ هیأت‌های ویژه‌ی دو کشور از یک سال پیش در مورد جزئیات این موافقت‌نامه در حال گفت‌وگو هستند و این صحبت‌ها هم‌چنان ادامه دارند.

امریکا انتظار دارد امضای این موافقت‌نامه، حضور بخشی از سربازان امریکایی را در افغانستان در سال آینده‌ی میلادی پس از این که نیروهای ناتو افغانستان را ترک می‌کنند، قانون‌مند کند. هدف امریکا از حضور پایدار در افغانستان، مبارزه با تروریسم عنوان شده است.

یک هفته پیش جان کری، وزیر امور خارجه‌ی امریکا به کابل سفر کرد و ظرف ۲۴ ساعت گفت‌وگوها بین دو کشور را در ‌سه مرحله انجام داد. در این گفت‌وگوها حامد کرزی و جان کری روی ‌نکات کلیدی موافقت‌نامه توافق کردند؛ اما عدم رضایت دولت در مورد مصئونیت قضایی سربازان خارجی در ‌کشور، مسئله‌ای بود که دو طرف هنوز در مورد آن به توافق نرسیده‌اند.

امریکا از افغانستان می‌خواهد که با مصئونیت قضایی سربازانش موافقت کند و اجازه بدهد سربازان امریکایی در صورت ارتکاب جرم در امریکا محاکمه شوند. بارک اوباما، رییس جمهوری امریکا سه ماه پیش به حامد کرزی گفته بود که سرنوشت گفت‌وگوها روی امضای موافقت‌نامه‌ی امنیتی را تا پایان اکتوبر روشن کند.

حالا رییس جمهوری کشور گفته که کارهایی که مربوط به دولت بود، انجام شده و حالا مردم افغانستان با تدویر لویه جرگه نظر خود را در مورد امضای این موافقت‌نامه ابراز خواهند کرد. این لویه جرگه قرار است تا یک‌ماه دیگر در کابل برگزار شود. «بی‌بی‌سی»

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *