پناه‌جویان افغان با رد در خواست پناهندگی شان از آلمان اخراج می‌شوند

اطلاعات روز: توماس دیمیریز، وزیر داخله آلمان که اخیراً به کابل آمده، گفته است که با مقام‌های افغان روی بازگرداندن آن‌عده پناه‌جویان افغان که به درخواست پناهندگی شان در آلمان جواب رد داده می‌شود به تفاهم رسیده‌اند.
وزارت امور مهاجرین و عودت کنندگان با نشر خبرنامه‌ای می‌گوید که در دیدار سید حسین عالمی بلخی با وزیر داخله آلمان، دو طرف روی بازگرداندن پناه‌جویان افغان به‌صورت داوطلبانه از این کشور تأکید کرده‌اند.
آقای بلخی گفته است که دولت افغانستان می‌خواهد که در جریان بررسی پرونده‌های پناه‌جویان افغان باید قوانین بین‌المللی و قوانین کشور مقصد در نظر گرفته شود و بازگرداندن نیز به‌صورت داوطلبانه صورت گیرد.
از سویی هم، آقای دیمیریز گفته است در صورت نیاز کشورش اقدام به اخراج اجباری این پناه‌جویان خواهد کرد.
اما اسلام الدین جرأت، سخن‌گوی وزارت امور مهاجرین در نشست خبری روز سه‌شنبه گفت، حکومت افغانستان، هيچ‌گونه تفاهم‌نامه‌اى در پيوند به اخراج اجبارى پناه‌جويان افغان امضا نخواهد کرد.
آقای جرأت افزود، افغانستان از جمله‌ی ٢٧ کشور اروپايى، با ٩ کشور تفاهم‌نامه مرتبط به پناه‌جويان افغان را امضا کرده است که از اين جمله، سويدن در سال ٢٠٠٩ اين تفاهم‌نامه را يک جانبه لغو کرد.
به گفته‌ی او، قرار است حکومت افغانستان با آلمان، اتريش و يونان نيز هم‌چو تفاهم‌نامه‌ای را امضا کند.
آقای جرأت یادآور شد که هيچ‌گونه تفاهم‌نامه و سندى امضا نخواهد شد که در آن، ماده‌ای در پيوند به اخراج اجبارى پناه‌جويان افغان گنجانده شود.