امریکا: اگر موافقت‌نامه‌ی امنیتی امضا نشود، کمک نمی‌کنیم

یک سناتور ارشد امریکایی گفته است، تا زمانی که موافقت‌نامه‌ی امنیتی با افغانستان امضا نشود، ‌امریکا هیچ‌کمکی به این کشور نخواهد کرد. کارل لوین، رییس کمیته‌ی خدمات نظامی مجلس سنای ایالات متحده‌ی امریکا روز پنج‌شنبه با حامد کرزی، رییس جمهور در کابل دیدار نمود.

دفتر مطبوعاتی سناتور لوین در خبرنامه‌ای گفته است که وی این پیام امریکا را در دیدار با حامد کرزی مطرح کرده است. لوین گفته است: «به حامد کرزی رییس جمهور به طور واضح گفتم که امریکا در صورتی که در آینده‌ی نزدیک موافقت‌نامه‌ی امنیتی با افغانستان امضا نشود، هیچ‌کمکی به افغانستان نخواهد کرد».

این مقام امریکایی افزوده است که در این دیدار به کرزی خاطر‌نشان کرده است که برخی از اظهارات اخیر وی به رابطه‌ی دو کشور آسیب می‌رساند. به باور کارل لوین، افغانستان در سال‌های اخیر شاهد تغییرات مثبت زیادی بوده است و پیش‌رفت‌های تازه‌ای در این کشور قابل مشاهده‌اند.

وی هم‌چنان از نیروهای امنیتی کشور که اکنون رهبری تمام عملیات‌های نظامی را برعهده دارند و امنیت کشور را تأمین می‌کنند، ستایش کرده است. رییس کمیته‌ی خدمات نظامی مجلس سنای امریکا در دیدار یک هفته‌ای خود از افغانستان، با شماری از مقام‌ها و رهبران سیاسی دیدار و گفت‌وگو کرده است.

روز پنج‌شنبه دفتر مطبوعاتی ریاست جمهوری در خبرنامه‌ای اعلام کرد که کارل لوین و حامد کرزی روی مسایل دوجانبه، موافقت‌نامه‌ی امنیتی میان دو کشور و مسایل منطقه‌ای گفت‌وگو کرده‌اند، اما اشاره‌ای به این هشدار امریکا نکرده بود.

افغانستان و امریکا در دو سال گذشته در مورد این موافقت‌نامه که مطابق با آن چگونگی حضور نیروهای امریکایی پس از زمستان 1393 (‌پایان سال 2014 میلادی) مشخص می‌شود، مذاکره کرده‌اند. دو کشور دو هفته پیش در مورد مسایل کلیدی این موافقت‌نامه به توافق رسیدند، اما حکومت اعلام کرد که تصمیم درباره‌ی مصئونیت قضایی سربازان امریکایی را به لویه جرگه واگذار می‌کند. «پژواک»

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *