یوناما: به قوانین انتخاباتی احترام کنید

دفتر هیأت نمایندگی سازمان ملل متحد در کابل (یوناما) تأکید کرده که دولت افغانستان در جریان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای ولایتی به قوانین انتخاباتی احترام بگذارد و از قانون اساسی پشتیبانی کند. یان کوبیش، نماینده‌ی دبیرکل سازمان ملل متحد در کابل روز پنج‌شنبه، ۲ عقرب با یوسف نورستانی، رییس کمیسیون مستقل انتخابات دیدار کرد‌ و به او از تعهدات سازمان ملل به حمایت از انتخابات اطمینان داد.

این دیدار به تقاضای یان کوبیش در دفتر یوناما در کابل به دنبال اعلام فهرست ابتدایی نامزدان انتخابات ریاست جمهوری انجام شد. نیلاب مبارز، سخن‌گوی یوناما به بی‌بی‌سی گفت که در این دیدار نماینده‌ی دبیرکل سازمان ملل و رییس کمیسیون انتخابات در مورد آمادگی‌ها برای برگزاری انتخابات، از جمله در مورد حذف نام شماری از داوطلبان نامزدان ریاست جمهوری و شوراهای ولایتی از فهرست ابتدایی نامزدان، گفت‌وگو کرده‌اند.

انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای ولایتی کشور تا شش ماه دیگر را برگزار می‌شود. این روزها کمیسیون‌های برگزاری انتخابات مشغول نهایی کردن فهرست نامزدان انتخابات ریاست جمهوری‌اند که هفته‌ی پیش فهرست ابتدایی آن منتشر شد.

برای انتخابات ریاست جمهوری ۲۷ نفر نامزد کرده بودند که کمیسیون مستقل انتخابات تنها صلاحیت۱۰ نفر را تأیید کرد. شانزده تن از افراد داوطلبی که به فهرست ابتدایی راه نیافته‌اند، اعتراض کرده و از کمیسیون خواسته‌اند که دلایل حذف نام‌شان را اعلام کند. طبق جدول زمانی کمیسیون مستقل انتخابات که در مورادی با تأخیر نیز همراه بوده، قرار است تا ۲۲ روز دیگر فهرست نهایی نامزدان انتخابات ریاست جمهوری اعلام شود و به دنبال آن مبارزات انتخاباتی آغاز شود.

خانم مبارز افزود که برای سازمان ملل متحد «انتخابات مهم‌ترین انتقال سیاسی افغانستان» است که باید به رهبری افغان‌ها برگزار شود. او گفت که پیروی دولت افغانستان از قوانین برای سازمان ملل متحد مهم است و یوناما تأکید کرده که باید دولت از قانون اساسی در روند برگزاری انتخابات پشتیبانی کند و به قوانین انتخاباتی احترام بگذارد. یوناما می‌گوید که در افغانستان برگزاری انتخابات دور از چالش نیست و به همین دلیل سعی خواهد کرد که به اساس تقاضای دولت، افغانستان را در برگزاری انتخاباتی شفاف و سالم یاری کنند. «بی‌بی‌سی»

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *