نامزدوزيران حکومت برای پنج وزارت معرفی شدند

نامزد وزيران حکومت برای وزارت‌های امور خارجه، انرژی و آب، معادن، مبارزه با مواد مخدر و تجارت، و والیان جدید لوگر و ننگرهار مشخص شدند. اداره‌ی امور و دبیرخانه‌ی شورای وزیران‌ در خبرنامه‌ای اعلام کرد که حامد کرزی رییس جمهور، در حُکمی مطابق با فقره‌ی ١١ ماده‌ی ٦٤ قانون اساسی، نامزدی سه تن را برای سه وزارت منظور کرده است.

در خبرنامه گفته شده که ضرار احمد مُقبل عثمانی، وزیر مبارزه با مواد مخدر  به عنوان سرپرست وزارت امور خارجه، محمد عارف نورزی به عنوان سرپرست وزارت انرژی و آب‌ و محمد اکبر بارکزی به سمت سرپرست وزارت معادن تعیين شده‌اند.

برپایه‌ی خبرنامه، این سه تن به‌زودی به عنوان نامزدان حکومت برای گرفتن رای اعتماد‌ به مجلس نمایندگان معرفی خواهند شد. معرفى اين نامزدوزیران بعد از آن صورت گرفته که زلمى رسول، وزير امور خارجه، براى انتخابات رياست جمهورى آينده نامزد شد و از سمتش استعفا داد.

محمد اسماعيل، وزير انرژى و آب نيز استعفا نمود‌ و به حيث معاون اول عبدالرب رسول سياف، نامزد انتخابات رياست جمهورى‌ تعيين شده است. هم‌چنان وحيدالله شهرانی، وزير معادن، به حيث معاون قيوم کرزى، نامزد ديگر انتخابات تعيين گرديده است.

در عين حال، یک منبع  موثق در حکومت به آژانس خبرى پژواک گفت که دین محمد مبارز راشدی، معاو‌ن وزارت اطلاعات و فرهنگ نيز به عنوان سرپرست وزارت مبارزه با مواد مخدر تعیین شده است. افزون براین، محمد شاکر کارگر، عضو پیشین پارلمان به عنوان سرپرست وزارت تجارت تعیین شده است. وی جا‌گزین انوارالحق احدی می‌شود که برای انتخابات ریاست جمهوری نامزد شده بود، اما از فهرست ابتدایی نامزدان حذف گردید.

به گفته‌ی این منبع، محمد حلیم فدایی، والی سابق میدان وردک، به حيث والی لوگر و محمد گلاب منگل، والى سابق هلمند به سمت والی ننگرهار منصوب گردیده است. اين در حالى است که گل آغا شيرزى، والى پیشین ننگرهار‌ براى انتخابات رياست جمهورى نامزد شده است.

فدايى‌ بعد از آن به حيث والى لوگر منصوب شده که ارسلا جمال، والى سابق لوگر‌ در روز اول عيد قربان بر اثر انفجار در مسجد جامع آن ولايت‌ جان باخت.

تعیین رییس کمیته‌ی ملی المپیک

هم‌چنان براساس یک خبر دیگر کرام‌الدین کریم، رییس فدراسیون فوتبال کشور طی حکم ریاست جمهوری‌ به عنوان رییس کمیته‌ی ملی المپیک کشور تعیین شد. در حکم ریاست جمهوری ‌آمده است که حامد کرزی‌ بر‌اساس فعالیت‌های مثبت و مستمر به عنوان رییس پیشین فدراسیون فوتبال افغانستان، اکنون او را به عنوان رییس کمیته‌ی ملی المپیک کشور انتخاب کرده است.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *