واکنش محتاطانه‌ی وزارت خارجه به مرگ محسود

وزارت خارجه از اظهار نظر در مورد کشته شدن حکیم‌الله محسود، رهبر «تحریک طالبان پاکستان» خودداری کرد، اما گفت که با حملات هواپیمای بی‌سرنشین مخالف است. حکیم‌الله محسود، رهبر گروه جنگ‌جوی «تحریک طالبان پاکستان» روز شنبه، 11 عقرب، در حمله‌ی هواپیمای بی‌سرنشین امریکایی در مناطق قبایلی پاکستان کشته شد.

جانان موسی‌زی، سخن‌گوی وزارت خارجه‌ی کشور روز یک‌شنبه (12 عقرب‌) در یک کنفرانس خبری در کابل گفت: «دولت افغانستان در اصول با انجام حملات طیارات بی‌پیلوت که در اکثر موارد در برگیرنده‌ی تلفات افراد بی‌گناه است، مخالف است. این موقف روشن دولت افغانستان است».

سخن‌گوی وزارت خارجه ‌از موضع‌گیری روشن درباره‌ی مرگ حکیم‌الله محسود‌ خودداری کرد و یادآور شد که موقف دولت افغانستان پس از تأیید رسمی کشته شدن محسود بیان خواهد شد. او گفت که هنوز مقام‌های رسمی ایالات متحده‌ی امریکا در این مورد اظهار نظری نکرده‌اند؛ به این دلیل حکومت افغانستان نیز نمی‌خواهد در این مورد نظرش را بیان کند.

این در حالی است که حکومت همواره از فعالیت گروه‌های تندرو در مناطق قبایلی پاکستان انتقاد کرده و گفته است که شورشیان در این مناطق پناهگاه‌های امن دارند، آموزش می‌بینند و برای جنگ به افغانستان فرستاده می‌شوند. آقای موسی‌زی گفت که کشته شدن حکیم‌الله محسود بر روند صلح افغانستان تأثیری ندارد. او گفت: «کدام تأثیری نخواهد داشت. پروسه‌ی صلح افغانستان با افغان‌ها‌ست، با مخالفین مسلح دولت افغانستان که به دلایل مختلف سلاح به دست گرفته‌اند و مبارزه‌ی مسلحانه را انجام می‌دهند».

سفر شورای عالی صلح به پاکستان

رهبران افغانستان و پاکستان در نشست سه‌جانبه با اشتراک بریتانیا‌ در لندن توافق کردند تا رییس جمهور کرزی در آینده‌ی نزدیک به پاکستان سفر کند و نخست‌وزیر پاکستان نیز از کابل دیدار نماید. وزارت خارجه ‌ابراز امیدواری کرد پاکستان گام‌های عملی بیش‌تری را در رابطه با پروسه‌ی صلح افغانستان بر خواهد داشت.

موسی‌زی گفت، قرار است در آینده‌ی نزدیک هیأتی از شورای عالی صلح افغانستان به پاکستان برود و با ملا عبدالغنی برادر دیدار نماید: «توافق شد که یک هیأت شورای عالی صلح به پاکستان سفر کند و با ملا برادر از نزدیک ببیند. وقت این سفر هنوز مشخص نشده، ولی شورای عالی صلح با وزارت خارجه در‌باره‌ی ترتیب این است سفر کار می‌کنند».

ملا عبدالغنی برادر، فرد شماره دوم شورشیان طالبان در گذشته بود که اخیرا به خواست حکومت افغانستان از زندان پاکستان رها شد تا به روند صلح یاری برساند. با آن که ملا برادر بیش از یک‌ماه است که از زندان پاکستان آزاد شده، اما هنوز مقام‌های دولت افغانستان نتوانسته‌اند با او دیدار کنند. دولت افغانستان بر‌این باور است که ملا برادر خواهان مذاکره است و آزادی او می‌تواند به روند صلح کمک کند. «دویچه وله»

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *