60 درصد پاسگاه‌های پولیس شاهراه‌ها اخاذی می‌کنند

یک سازمان غیردولتی موسوم به دیدبان شفافیت در گزارشی نوشته که شصت درصد پولیس شاهراه‌های کشور اخاذی و با رانندگان بدرفتاری می‎کنند. اکرم فضلی، از مسئولان این سازمان به خبرنگاران گفت که پولیس‌های شاهراه با مصئونیت کامل از پی‌گرد قانونی، اخاذی می‌کنند و از رانندگان مالیات غیرقانونی می‌گیرند.

او افزود: «بررسی دیدبان شفافیت افغانستان در مورد اخاذی غیرقانونی، نشان می‌دهد، از هر ده پاسگاه پولیس، در شش پاسگاه توسط پولیس اخاذی‌های غیرقانونی صورت می‌گیرد. حد اوسط مقدار پولی که گرفته می‎شود، تقریبا ۳۰۰ افغانی است».

آقای افضلی گفت که گرفتن پول‌های غیرقانونی از رانندگان کامیون‌ها توسط نیروهای پولیس مستقر در پاسگاه‌های شاهراه‌ها تقریباً به امر‌ معمولی تبدیل شده و رانندگان هم آن را به عنوان «مالیات موازی» با مالیات قانونی پذیرفته‌اند. مسئولان دیدبان شفافیت افغانستان گفتند که نویسندگان این گزارش با مأموران پولیس بیش از ۳۷۰ پاسگاه در شاهراه‌ها گفت‌وگو کرده و دریافته‌اند که موجودیت این پاسگاه‌ها دلیل اصلی تأمین امنیت در شاهراه‌ها نیستند.

محمد اسحاق‌زاده، از نویسندگان این گزارش گفت که ۴۱ درصد از رانندگان به نویسندگان گزارش گفته‌اند که پولیس شاهراه تأثیری بر کاهش سرقت در شاهراه‌ها ندارد. این رانندگان گفته‌اند که در شاهراه‌ها با خطر جدی سرقت مواجه هستند.

در گزارش سازمان دیدبان شفافیت آمده که افسران حرفه‎ای پولیس نسبت به افسرانی که سابقه‌ی کار در ارتش و واحدهای شبه‌نظامی دارند، در محل کار برخورد بهتری دارند، در حالی که نیروهای متعلق به ارتش در شاهراه‌ها در فساد کم‌تری دست دارند. اما وزارت داخله می‌گوید که گزارش دیدبان شفافیت در حال حاضر قابل تأیید نیست و فساد و اخاذی در میان نیروهای پولیس شاهراه تا حد زیادی کاهش یافته است.

صدیق صدیقی، سخن‌گوی این وزارت گفت: «ما یافته‌های این گزارش را مطالعه خواهیم کرد. باور ما این است و نتایج بررسی را که ما به دست داریم، نشان می‌دهد که وضعیت [در شاهراه‌ها] بسیار تغییر کرده است». او افزود: «در اکثریت مناطق کشور که نگرانی‌هایی مبنی بر اخاذی غیرقانونی موجود بوده، تا حد اعظمی دور شده و پیکار ما [برای مبارزه با اخاذی] ادامه دارد».

براساس گزارش دیدبان شفافیت افغانستان، اخاذی‎ و بدرفتاری تنها در میان پولیس شاهراه شیوع ندارد، بلکه مأموران وزارت حمل‌و‌نقل، فواید عامه، مبارزه با مواد مخدر و شهرداری‌ها هم دست به اخاذی می‌زنند. علاوه بر‌این، حملات شورشیان، به‌ویژه در مناطق جنوبی، سرقت‎های مسلحانه نیز از تهدیدهای جدی بر سر راه رانندگان و مسافران در شاهراه‌‎های کشورند. حدود یک‌ماه پیش رانندگان شاهراه کابل-قندهار-هرات در اعتراض به برخورد ضعیف پولیس با سارقان دست به اعتصاب زدند. «بی‌بی‌سی»

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *