جنرال امریکایی: برنامه‌ی آموزش نیروهای افغانستان ناتمام خواهد ماند

اطلاعات روز: جنرال جانتان‌چنگ، مسئول گروه مشاوران نظامی امریکا در ولایت هلمند می‌گوید اگر امریکا طبق برنامه‌ی قبلی اخراج نیروهایش را از افغانستان آغاز کند، برنامه‌ی آموزش نیروهای نظامی افغانستان ناتمام خواهد ماند.
طبق برنامه‌ی قبلی، اخراج نیروهای امریکایی از افغانستان در اوایل سال 2017 میلادی آغاز می‌شود و شمار این نیروهای از 9800 تن به 5500 تن کاهش خواهد یافت.
این جنرال امریکایی همچنان گفته است که زمان کافی برای آموزش نیروهای افغان در اختیار وی قرار ندارد. او افزوده که هم‌اکنون جنگ به‌شدتِ تمام در شماری از ولایت‌های افغانستان جریان دارد و گروه وی فرصت کافی را برای آماده کردن سربازان افغان برای رویارویی با دشمن در اختیار ندارد.
اين گروه مشاوران امریکایی در ولايت هلمند به سربازان قول اردوى ٢١٥ ميوند آموزش نظامى مى‌دهد.
سال گذشته یک مقام نظامی وزارت دفاع امریکا گفته بود که اکثر تلفات نیروهای افغان در جنگ، ناشی از کم‌تجربه‌گی آنان است و این سربازان عملاً از قوانین و تاکتیک‌های جنگی بی‌خبرند.
پیش از این جنرال جان‌نیکلسون، فرمانده عمومی نیروهای ناتو در افغانستان که به تازگی مأموریتش را آغاز کرده است، گفته بود که جنگ‌های شدید سال گذشته و تلفات سنگین به نیروهای امنیتی افغان، جدول زمانی برای آموزش نیروهای افغان از سوی ناتو را با چالش مواجه کرده و باید در این ارتباط روی ارزیابی‎های شان دوباره غور کنند.
اکنون جنرال جانتان‌چنگ نیز می‌گوید که اگر امریکا زمان بیشتری را برای آموزش نیروهای نظامی افغانستان تنظیم نکند و برنامه‌ی خروج نیروهای امریکایی نیز در کمتر از یک سال دیگر آغاز شود؛ روند آماده‌سازی نیروهای افغان با چالش مواجه خواهد شد.
جان‌نیکلسون در این مورد گفته است:«ما در شرایط جنگی قرار داریم و سربازان افغان پس از استخدام در کمترین زمان ممکن به جنگ فرستاده می‌شوند. برنامه‌ی آموزش آن‌ها پا برجاست و جریان دارد؛ اما نبرد در سراسر افغانستان باعث می‌شود که آن‌ها زمان آموزش خود را در میدان سپری کنند و زمینه‌ی‌ ظرفیت‌سازی و مهارت‌های جنگی آنان نیز از دست برود.»
قرار بود نیروهای امریکایی بعد از سال 2016 افغانستان را ترک کنند و صرف یک‌هزار نظامی برای حفاظت از سفارت این کشور در کابل باقی بمانند. اما در ماه میزان سال گذشته باراک‌اوباما، رییس‌جمهور امریکا تصمیم جدید‌اش در مورد حضور نیروهای امریکایی بعد از سال 2016 در افغانستان را اعلام کرد و گفت که او تصمیم گرفته تا روند خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان تا پایان سال ۲۰۱۶ کندتر شود و ۵۵۰۰ نظامی این کشور پس از این سال در افغانستان باقی بمانند.
نیروهای امنیتی کشور که مسئولیت پیشبرد عملیات‌ها را بدون حضورمستقیم نیروهای ناتو در میدان‌های جنگ به‌عهده دارند، سال گذشته شرایط سختی را پشت سر گذاشتند و در چندین‌جبهه با طالبان درگیر جنگ بودند.
سال جاری نیز سالی سخت برای نیروهای امنیتی پیش‌بینی شده است. با این حال تمویل و تجهیز نیروهای هوایی کشور از امیدواری‌هایی است که می‌تواند نیروهای امنیتی کشور را در میدان‌های جنگ به پیروزی برساند. جنرال جان‌نیکلسون گفته است که تا زمانی‌که نیروهای هوایی به‌طور کامل فعال می‌شوند، افغانستان با خطرات روزافزون روبه‌رو خواهند بود.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *