سران ناتو بر حفظ حضور غیرنظامی در افغانستان و حمایت از نظامیان افغان تأکید کردند

سران کشورهای عضو سازمان پیمان اتلانتیک شمالی (ناتو) در پایان نشست‌شان بیانیه‌ای را منتشر کرده‌اند که در آن بر حفظ مأموریت غیرنظامی این سازمان در افغانستان و حمایت از نیروهای امنیتی و دفاعی این کشور تأکید شده است.

این نشست امروز (دوشنبه، ۲۴ جوزا) در بروکسل برگزار شد.

پیش از برگزاری این نشست، ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو در صحبت با خبرنگاران گفته بود که چگونگی حمایت از نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان و نیز تأمین امنیت میدان هوایی کابل را به بحث خواهند گرفت.

با این حال، در بیانیه‌ی سران ناتو آمده است که مأموریت نظامی این سازمان در افغانستان پایان یافته است، اما مأموریت غیرنظامی آن حفظ خواهد شد.

در بیانیه تأکید شده است که ناتو در کنار افغانستان، مردم، نهادها و نیروهای امنیتی این کشور می‌ایستد و در کنار تجهیز نیروهای امنیتی افغان، به آموزش و حمایت مالی آنان از طریق صندوق اعتماد ارتش ملی، ادامه خواهد داد.

حمایت از دستاوردهای ۲۰ سال گذشته نیز از موضوعاتی دیگری است که در بیانیه‌ی سران کشورهای عضو ناتو به آن پرداخته شده است.

طبق این بیانیه، سران ناتو برای حضور پایدار دیپلماتیک و اهمیت ارتباط افغانستان با جهان، برای اطمینان از ادامه‌ی کار میدان هوایی بین‌المللی حامد کرزی بودجه‌ی انتقالی را تأمین خواهد کرد.

سران ناتو در این بیانیه تأکید کرده‌اند که با پایان ۲۰ سال حضور نظامی ناتو در افغانستان،‌ اکنون زمان آن رسیده است که مردم افغانستان خود مسئولیت کامل تأمین امنیت کشورشان را بر عهده بگیرد.

با این حال، آنان گفته‌اند که خروج از افغانستان به معنای پایان دادن به رابطه با این کشور نیست، بلکه فصل جدیدی در روابط افغانستان با اعضای ناتو باز خواهد شد.

در بخشی از این بیانیه آمده است که کشورهای عضو ناتو مذاکرات با شرکای خود در مورد افغانستان را افزایش می‌دهند.

آنان گفته‌اند که از روند صلح به رهبری افغان‌ها حمایت و طرف‌ها را تشویق می‌کنند تا برای رسیدن به یک توافق سیاسی گسترده تلاش کنند.

آنان تأکید کرده‌اند که در نتیجه‌ی این توافق سیاسی باید حقوق بشری افغان‌ها به‌ویژه زنان، کودکان و اقلیت‌ها حفظ شود و افغانستان بار دیگر به لانه‌ی امن تروریستان مبدل نشود.