Saffron flowers on a farm in Herat, Afghanistan. It takes about 200,000 stigmas from the saffron crocus flower to make one pound of saffron.

رییس اتاق‌های تجارت: زعفران هرات به‌نام کشورهای همسایه به بازارهای جهانی عرضه می‌شود

اطلاعات روز: عتیق‌الله نصرت، رییس اتاق‌های تجارت و صنایع کشور می‌گوید به دلیل نبود دستگاه تشخیص و استندرد براساس معیارهای جهانی، زغفران ولایت هرات به کشورهای همسایه پروسس می‌شود و آنان آن‌را در بازارهای جهانی به نام خود عرضه می‌کنند.
آقای نصرت این گفته‌ها را در جلسه کمیته اقتصادی شورای وزیران امروز مطرح کرده است.
عبدالله عبدالله، رییس اجراییه حکومت وحدت ملی در جلسه امروز کمیته اقتصادی شورای وزیران گفته است نُرم و استندرد براساس معیارهای جهانی برای کالاهای صادراتی افغانستان یک نیاز ضروری است.
آقای عبدالله گفته است وزارت مالیه با اداره ملی نرم و استندرد مکلف اند روی این معیارها کار کنند تا قانون فعلی این اداره تعدیل شود.
هرات یکی از ولایت‌هایی است که در آن زغفران کشت می‌شود. درآمد خوب دهقانان از فروش محصولات زغفران، سبب شده است تا زمین‌های بیشتری برای کشت این گیاه اختصاص داده شود.
براساس آماری که در سال 1393 آمر امور زراعت ولایت هرات ارائه کرده بود، 750 هکتار زمین در این ولایت زغفران کشت می‌شود.
از زغفران به عنوان طلای زراعتی یاد می‌کنند. گفته می‌شود هر کیلو زعفران در هرات در حدود 80 تا 90 هزار افغانی به فروش می‌رسد. در بازارهای بین‌المللی نیز زعفران هرات هر کیلو به دو هزار دالر به فروش می‌رسد.
علاوه بر ولایت هرات، غزنی نیز برای کشت زعفران مساعد تشخیص شده است. به‌جز برخی از مناطق ولسوالی‌های مالستان و ناور که آب و هوای سرد دارند، در بقیه ولسوالی‌های غزنی امکانات کشت زغفران وجود دارد.