نخستین نشست مشترک «اهمیت عملی‌سازی پروژه‌ی تاپی» در هرات برگزار شد

اطلاعات روز: نخستین نشست منطقه‌یی «اهمیت عملی‌سازی پروژه‌ی تاپی» روز دوشنبه با حضور مقام‌های افغانستان، ترکمنستان پاکستان و هند و نمایندگان مؤسسات و سازمان‌های بین‌المللی در هرات برگزار شد.
محمد آصف رحیمی، والی هرات در این نشست گفته است که مردم هرات با تمام توان امنیت پروژه‌ی تاپی را تأمین می‌کنند و آماده‌ی هرگونه همکاری در این زمینه هستند.
نصیر احمد اندیشه، معین وزارت امور خارجه‌ی کشور گفته است اجرایی شدن پروژه‌ی بزرگ انتقال گاز از آسیای میانه به جنوب‌شرق آسیا نشان می‌دهد که هماهنگی کشورهای منطقه می‌تواند باعث شگوفایی اقتصادی، رفاه عمومی، تأمین امنیت و گسترش همکاری و اعتماد میان ملت‌ها در آسیای میانه و جنوب‌شرق آسیا شود.
آقای اندیشه افزوده: «افغانستان، به‎عنوان راه زمینی‌یی که کشورهای منطقه را به‌هم وصل می‌نماید و زمینه‌ی واقعی گسترش همکاری‌های منطقه‌ای را فراهم می‌سازد، در واقع، نقش تاریخی خود را، در قلب آسیا، به‌عنوان کوتاه‌ترین معبر اتصال آسیای میانه به جنوب‌شرق این قاره، ایفا نموده است.»
همچنان معین وزارت خارجه ترکمنستان گفته است که کشورش کار عملی پروژه‌ی تاپی را به‌پیش برده و متعهد است که منابع مالی و تخنیکی لازم را برای تسریع و عملی شدن این پروژه تأمین کند.
معین وزارت خارجه ترکمنستان افزوده پروژه‌ی تاپی یک پروژه‌ی وسیع منطقه‌ای است و با عملی شدن آن مناسبات تجارتی، سیاسی و مردمی میان افغانستان و ترکمنستان گسترش یافته و در راستای تأمین رفاه اجتماعی، صلح و ثبات منطقه‌ای تأثیر قابل مالحظه‌یی خواهد داشت.
پروژه‌ی تاپی از مهم‎ترین پروژه‌های منطقه به‌شمار می‌رود که در آن، یک خط لوله‌ی گاز از ترکمنستان آغاز، صدها کیلومتر در خاک افغانستان امتداد یافته، از پاکستان گذشته و به هند ختم می‌شود.
کار عملی پروژه‌ی تاپی در 22 قوس امسال در حضور مقام‌های بلند‌پایه‌ی چهار کشور شریک این پروژه در ترکمنستان آغاز شد.
این پروژه سود بزرگی را نصیب افغانستان خواهد کرد. افغانستان سالانه حدود 500 میلیون دالر حق عبور خواهد گرفت و این پروژه سالانه برای ۱۲ هزار نفر فرصت شغلی فراهم می‌کند.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *