کریم خلیلی: تصمیم حکومت در مورد «توتاپ» بحران‌زا و خلاف اصل عدالت است

اطلاعات روز: محمد کریم خلیلی، معاون شورای عالی صلح و معاون رییس‌جمهور پیشین می‌گوید که تصمیم حکومت در مورد تغییر مسیر پروژه‌ی انتقال برق موسوم به «توتاپ» از مسیر مناطق مرکزی به سالنگ‌ بحران‌زا و خلاف اصل عدالت است.
در اعلامیه‌ی آقای خلیلی آمده است: «در شرایطی که کشور ما با انواع چالش‌های تحمیلی و درونی، مواجه است، این اقدام حکومت یک اقدام بحران‌زا و خلاف اصل عدالت و انکشاف متوازن است. مردمی که از این تبعیض و ستم آشکار متأثر می‌شوند، از تمام امکانات مدنی در برابر این تصمیم ناموجه، استفاده خواهند کرد و به‌هیچ وجه اجازه نخواهند داد که از این خط قرمز عبور شده و چنین تبعیض و ستمی، بر آنان روا داشته شود.»
خلیلی گفته است که حکومت در آخرین فیصله‌ی کابینه «برخلاف روحیه‌ی ملی و ارزش‌های قانون اساسی، یکی از مهمترین خواست‌های عادلانه‌ی مردم» را مبنی بر انتقال لین برق توتاپ از مسیر بامیان و میدان وردک، نادیده گرفته است.
پروژه‌ی موسوم به «توتاپ» انتقال یک لین 500 کیلوولت برق از ترکمنستان به کابل می‌باشد که با حمایت مالی بانک انکشاف آسیایی ساخته می‌شود. افغانستان و ترکمنستان در سال 2006 بحث روی این پروژه را آغاز کرد و در سال 2013 نهایی شد. بعداً شرکت آلمانی فیشنر که تهیه‌ی ماسترپلان 20 ساله‌ی برق کشور را عهده‌دار بود، در آن زمان هردو مسیر سالنگ و بامیان را برای تطبیق این پروژه بررسی کرده و مسیر بامیان را به‌دلایل فنی، امنیتی و اقتصادی پیشنهاد کرد.
معاون رییس‌جمهور پیشین با اشاره به این تحقیق و تصمیم جدید حکومت مبنی بر تغییر مسیر پروژه‌ی توتاپ گفته است که «ما این تصمیم را یک تبعیض آشکار، خلاف روحیه‌ی برادری و همدلی و غیر قابل توجیه می‌دانیم.»
همچنان خلیلی با اشاره به لین انرژیِ کاسا یک‎‌هزار، پروژه‌ی تاپی و خط برق فعلیِ کابل از راه‌ها و ولایت‌های دیگر گفته است این‌بار مناطق مرکزی هزارجات حق دارند تا از پروژه‌ی انرژی توتاپ مستفید شوند.
در این اعلامیه آمده است: «انتقال این خط از مسیر بامیان، به‌هیچ‌وجه مخالف منافع سایر شهروندان در ولایات دیگر نبوده و نیست. هر شخص و گروهی که با استفاده از این مسأله، شهروندان را در تقابل منافع، قرار می‌دهند، این کارشان خیانت به وحدت ملی و مصالح علیای کشور است.»
آقای خلیلی از رهبران حکومت وحدت ملی و به‌ویژه رییس‌جمهور خواسته است که در این فیصله تجدید نظر کرده و این لین برق را از مسیر بامیان- میدان وردک- کابل انتقال دهد.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *