عکس: فیسبوک محمد کریم خلیلی

حزب وحدت اسلامی افغانستان: آنچه در ارزگان اتفاق می‌افتد ادامه‌ی «نسل‌کُشی» هزاره‌ها است

حزب وحدت اسلامی افغانستان به رهبری محمد کریم خلیلی در واکنش به قتل‌های زنجیره‌ای ساکنان منطقه‌ی «جوی‌نو» ولسوالی خاص ارزگان ولایت ارزگان گفته است که این قتل‌ها ادامه‌ی «نسل‌کُشی» هزاره‌ها است.

این حزب عصر امروز (یک‌شنبه، ۲ میزان) با نشر اعلامیه‌ای گفته است که نسل‌کُشی هزاره‌ها در افغانستان از «گذشته‌های دور تا حال ادامه داشته و امروز به‌صورت عریان تحت حاکمیت طالبان جریان دارد.»

در اعلامیه‌ی این حزب آمده است که از زمان تسلط دوباره‌ی طالبان بر افغانستان تا اکنون ۱۷ نفر در ولسوالی خاص ارزگان به گونه‌ی «سیستماتیک» و «هدفمند» کشته شده‌اند که آخرین مورد آن قتل یک پدر و پسر است.

حزب وحدت اسلامی افغانستان گفته است که طالبان در جریان تمامی «حوادث و فجایع» در این منطقه قرار دارند، اما تا هنوز هیچ اقدامی برای تعقیب عاملان و تأمین امنیت مردم «جوی‌نو» انجام نداده‌اند.

در اعلامیه‌ی این حزب آمده است که «این حوادث در ارزگان، بخشی از یک روند عمومی در تحت اداره طالبان است که در آن هزاره‌ها با تبعیض سیستماتیک مواجه و از تمامی حقوق شهروندی محروم گشته‌اند.»

حزب وحدت اسلامی افغانستان گفته است که «بدون شک، طالبان به‌عنوان اداره‌ی حاکم، در قبال این فجایع انسانی مسئول می‌باشند و باید در برابر مردم افغانستان پاسخ بگویند.»

در اعلامیه‌ی این حزب آمده که «آنان(طالبان) باید بدانند که هر نوع بی‌توجهی به خواست‌های مشروع مردم برای دادخواهی و تأمین امنیت، موجب خواهد شد که آن‌ها به عنوان ادامه‌دهنده‌ی روند نسل‌کشی هزاره‌ها در حافظه‌ی تاریخی مردم افغانستان ثبت شوند.»

این حزب از کشورها و سازمان‌های مدافع حقوق بشر، به‌ویژه سازمان ملل متحد خواسته است که «برای جلوگیری از وقوع یک چنین حوادث اقدامات عاجل روی دست بگیرند».

منطقه‌ی هزاره‌نشین «جوی‌نو» در ولسوالی خاص ارزگان ولایت ارزگان در این اواخر شاهد قتل‌های زنجیره‌ای بوده است که در آخرین مورد حاجی حسن از ساکنان این منطقه همراه با پسرش علی‌خان در منطقه‌ی پشتون‌نشین «تنگی سبزچوب» به قتل رسیدند.

ساکنان این منطقه همچنین با قطع درختان میوه، تخریب مزارع و آتش‌زدن خرمن‌ها، خانه‌ها و موتر‌های شان مواجه بوده‌اند.

منابع محلی می‌گویند که قتل ساکنان این منطقه با انگیزه‌ی قومی و از سوی افرادی متعلق به قوم پشتون و به هدف کوچ اجباری صورت می‌گیرد.