اداره‌ی انکشاف صادرات: از صنایع دستی حمایت می‌کنیم

اطلاعات روز: مقام‌ها‌ در اداره‌ی انکشاف صادرات افغانستان‌ حمایت‌شان را از صنایع دستی کشور اعلام نموده و خواهان معیاری شدن این صنایع ‌شدند. نجلا حبیب‌یار، رییس اداره‌ی انکشاف صنایعی دستی در تفاهم‌نامه‌ا‌ی که میان وزارت تجارت و اداره‌ی انکشاف صادرات به امضا‌ رساند، این مطلب را با رسانه‌ها شریک نمود‌ و گفت: «تفاهم‌نامه‌ی یک‌ساله میان اداره‌ی انکشاف صادرات و وزارت تجارت جهت مارکیت یابی، حل مشکلات و معیاری ساختن صنایع دستی به امضا‌ رسیده است». به گفته‌ی خانم نجلا، قرار است بعد از این صنایع دستی کشور با استندردهای بهتر وارد بازار جهانی شود. صنایع دستی کشور توانسته است در میان بازار‌های جهان هواداران خود را داشته باشد.

رییس اداره‌ی انکشاف صادرات کشور می‌گوید: «معیاری شدن صنایع دستی نه تنها که در قیمت آن تأثیر می‌گذارد، بلکه بازار فروش آن را نیز بهتر می‌سازد». به گفته‌ی خانم نجلا حبیب‌یار، قرار است ‌اداره‌ی انکشاف صنایع کورس‌های آموزشی را نیز جهت بهتر شدن این صنایع برگزار نماید. تفاهم‌نامه‌ی امضا‌ شده میان اداره‌ی انکشاف صنایع و وزارت تجارت می‌تواند از روند‌ استندرد‌سازی حمایت نماید. ارزش مجموعی این پروژه 586 هزار دالر امریکایی است که مدت یک سال را در بر می‌گیرد.

مزمل شینواری، معاون تجارتی وزارت تجارت و صنایع کشور در نشست دیروزی اداره‌ی انکشاف صنایع گفت: «اداره‌ی انکشاف صادرات بر علاوه‌ی بازار‌یابی و توجه روی کارهای استندرد صنایع دستی، تلاش می‌‌کند تا هم‌آهنگی لازم را میان صنعت‌گران دستی نیز ایجاد نماید». به گفته‌ی شینواری، قرار است ‌اداره‌ی انکشاف صنایع، صنایع دستی کشور را در دو نمایشگاه بین‌المللی به نمایش گذارد و در زمینه‌ی برگزار شدن بهتر‌ این نمایشگاه اقدام جدی نماید. قرار است دو نمایشگاه بین‌المللی در شهر میلان ایتالیا و جرمنی برگزار شوند.

معاون تجارتی وزارت تجارت و صنایع کشور از حضور صنایع دستی قالین در این نمایشگاه یاد نمود و گفت: «سال قبل قالین افغانی توانست که در جهان مقام اول را از آن خود کند. امسال نیز چند نمونه قالین برای رقابت با سایر قالین‌های جهان در این نمایشگاه فرستاده شده است». این  دو نمایشگاه قرار است در ماه‌های جون و دسامبر سال 2014 میلادی برگزار شوند.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *