ربانی: حکومت وظایف مهم و اساسی خود را انجام نداده است

اطلاعات روز: صلاح‌الدین ربانی، وزیر امور خارجه و رییس حزب جمعیت اسلامی افغانستان می‌گوید که حکومت وحدت ملی براساس موافقت‌نامه‌ی ایجاد آن، در انجام وظایف مهم و اساسی خود کوتاهی کرده‌است.
آقای ربانی که خود عضو حکومت وحدت ملی است امروز در جمعی از اعضا و هواداران حزب جمعیت در کابل با خواندن اعلامیه‌ی شورای رهبری این حزب از کارکردهای حکومت در موارد مشخص انتقاد کرد.
ربانی گفت: «از اساسی‌ترین وظایفی که مطابق موافقت‌نامه‌ی حکومت وحدت ملی به دوش حکومت نهاده شده، برگزاری لویه‌جرگه‌ی تعدیل قانون اساسی جهت تغییر ساختار نظام سیاسی و ایجاد پست نخست‌وزیری و یا صدارت در ساختار نظام سیاسی افغانستان است.»
او افزود که این کارها باید در جریان دو سال اول حکومت وحدت ملی عملی می‌شد اما نه‌تها این موارد انجام نشده بلکه مقدمات ضروری برای برگزاری این جرگه چون؛ «اصلاح قانون انتخابات، اصلاح نظام انتخاباتی، اصلاح نهادهای انتخاباتی و برگزاری انتخابات ولسی جرگه و شوراهای ولسوالی‌ها»، نیز انجام نشده است.
عدم توزیع تذکره‌های الکترونیکی یک از موارد دیگر است که وزیر خارجه به آن اشاره کرده و گفت بدون آوردن اصلاحات در موارد بالا و توزیع تذکره‌های الکترونیکی، نمی‌توان به برگزاری انتخابات شفاف امید داشت.
13325534_808674132599240_5040852280679521921_n
او از رهبران حکومت وحدت ملی «به‌صورت جدی» خواست که «باوجود تأخیری هم که صورت گرفته است، در جهت تحقق این تعهدات گام بردارند؛ زیرا ثبات آینده‌ی کشور، بستگی به عملی ساختن تعهدات موافقت‌نامه‌ی حکومت وحدت ملی دارد.»
در همین حال ربانی گفت که بخشی از مسئولیت‌ها به دوش حزب جمعیت به‌عنوان شریک حکومت وحدت ملی است.
از سوی دیگر، آقای ربانی و حزبش از روند مصالحه‌ی حکومت با گروه طالبان و حزب اسلامی به رهبری گلبدین حکمت‌یار استقبال کرد.