راه‌اندازی سه برنامه‌ی مختلف برای پاک‌کاری شهر کابل از زباله‌ها

اطلاعات روز: روز جمعه سه برنامه‌ی مختلف برای پاک‌کاری شهر کابل از کثافات و زباله‌ها از سوی شهرداری کابل، شبکه‌ی رنگین‌کمان و دانشجویان دانشگاه خصوصی خورشید راه‌اندازی شده بود.
برنامه‌ی جمع‌آوری زباله‌ها که از سوی شهرداری کابل راه‌اندازی شده بود، عبدالله حبیب‌زی، سرپرست شهرداری نیز با حضور در آن گفته است که هفته‌وار برنامه‌ی جمع‌آوری زباله‌ها آغاز خواهد شد.
آقای حبیب‌زی که به‌تازگی سرپرست شهرداری کابل تعیین شده با دیدار از برخی ساحات شهر گفته است که در آینده‌ی نزدیک شهروندان پایتخت شاهد انبوه زباله‌ها در کوچه و جاده‌ها نخواهند بود.
آقای حبیب‌زی افزوده: «برنامه‌ی هفته‌وار، تمام شهر کابل را احتوا می‌کند، زباله‌های جمع‌آوری شده به مکان‌های مشخص منتقل می‌شوند.»
به گفته‌ی او، پس از پاکسازی کامل شهر، مکان‌های مشخص برای جمع‌آوری زباله‌ها تعیین می‌شود و کارمندان شهرداری در همکاری با مردم زباله‌ها را از آن‌جا انتقال خواهند داد.
او افزوده است جمع‌آوری زباله‌های شهر برنامه‌ی کوتاه‌مدت است و در درازمدت برنامه‌ی نگهداری کابلِ به دور از زباله‌ها را روی دست دارند.
همچنین برنامه‌یی که از سوی شبکه‌ی رنگین‌کمان در همکاری با نهادهای دیگر به پیشواز از روز جهانی محیط زیست و هفته‌ی محیط زیست راه‌اندازی شده بود، جاده‌ی شهید مزاری در غرب کابل را از وجود زباله‌ها کثافات پاک‌کاری کرد.
شبکه‌ی رنگین‌کمان با به‌هم رسانی شعارهایی چون؛ «پاکیزگی شهر رسالت هر شهروند است» و «زباله‌های انباشته شده را به بیرون از شهر انتقال می‌دهیم. با ما و نارنجی‌پوشان زحمت‌کش یک‌جا شوید تا زیبایی را به شهرمان بازگردانیم.» در شبکه‌های اجتماعی، باشندگان کابل را دعوت می‌کرد که به جمع آنان بپیوندند.
ده‌ها تن از باشندگان کابل، فعالان مدنی، دانش‌جویان و فرهنگیان با پوشیدن لباس‌های نارنجی با همکاری مسئولان تنظیف شهرداری به پاک‌کاری جاده‌ی شهید مزاری پراختند و تاحدودی زباله‌های انباشته شده در این مسیر را جمع‌آوری و انتقال دادند.
از سوی هم شماری از دانشجويان دانشگاه خصوصی خورشيد روز جمعه بخش‌هایی از ناحيه‌ی يازدهم شهر كابل را پاك‌كاری كردند.

دانشجویان دانشگاه خورشید در حال جمع آوری زباله
دانشجویان دانشگاه خورشید در حال جمع آوری زباله

هرچند برنامه‌ها و حشرهای مختلف در سال‌های گذشته برای پاک‌کاری شهر کابل از وجود زباله‌ها به راه انداخته شده است و همچنان هر شهردار که جدیداً مقرر می‌شود با شعار پاکسازی و بازسازی آغاز به کار می‌کند؛ اما وضعیت بهداشتی پایتخت نسبت به پانزده سال گذشته تغییری چشم‌گیر نکرده است.
سال گذشته و امسال شهر کابل بیشتر از همه سال‌ها شاهد انباشته شدن زباله‌ها بوده است. مسئولان شهرداری بعد از هفته‌ها یا حتا چند ماه زباله‌دانی‌ها را خالی نمی‌کنند و این کم‌کاری باعث انبار شدن زباله‌های زیاد در روی سرک‌ها و جاده‌ها شده است.