یک دختر و پسر به دستور شورای قبیله‌ای بغلان اعدام شدند

پولیس ولایت بغلان در شمال کشور گفته‌اند که یک دختر و یک پسر جوان بر‌اساس تصمیم شورای قبیله‌ی احمدزی در منطقه‌ی دهنه‌ی غوری به اتهام فرار از منزل اعدام شده‌اند. سیدجان احمدزی، فرمانده پولیس محلی در این منطقه گفت که این پسر و دختر روز یک‌شنبه، ۳ قوس پس از فرار، توسط مردان این قبیله دستگیر و در شورای قبیله محاکمه شدند.
این مقام پولیس افزود که این دو جوان براساس حکم کتبی شورای قومی و به دست پدر دختر به قتل رسیدند و استدلال آن‌ها حفظ ننگ و ناموس بوده است. آقای احمدزی هم‌چنین گفت که پس از دستگیری آن‌ها، نیروهای امنیتی هم به منطقه‌ حضور یافته بودند، اما هزاران تن از اعضای قبیله‌ی احمدزی مانع ارجاع این دختر و پسر به مراجع قانونی شدند.
به گفته‌ی او، این دختر با یک جوان دیگر نامزد بوده، ولی خواستار ازدواج با او نبوده و به همین دلیل با این جوانی که عصر دیروز همراهش اعدام شد، پا به فرار گذاشت. قتل آن‌ها به این شکل، خشم مقام‌ها در پایتخت را هم برانگیخته است. محمد عمر داوودزی، وزیر داخله‌ی کشور به پولیس بغلان دستور داده که عاملان «تیرباران» این دختر و پسر را هر چه زودتر بازداشت کنند.
این در حالی است که نگرانی از تصویب و اجرای قانون جرگه‌ها و شوراهای محلی، که تصمیم‌های این جرگه‌ها و شوراها را مشروعیت می‌بخشد، هم‌چنان پا‌برجا است. دو سال پیش پیش‌نویس این قانون از سوی حکومت تهیه و آماده‌ی ارسال به پارلمان برای تصویب شد که تصامیم جرگه‌ها و شوراهای قومی رسمیت قانونی می‌داد. ولی طرح قانون با اعتراض‌های شدید نهادهای حقوق بشری، مدنی و مدافع حقوق زنان مواجه شد و با پافشاری وزارت امور زنان، تلاش‌ها برای تصویب آن متوقف شدند.
یوسف حلیم، معاون وزیر امور عدلیه گفت که در حال حاضر تصویب این قانون در دستور کار دولت نیست، اما احتمال آن وجود دارد که سال آینده در دستور دولت قرار گیرد. به نظر می‌رسد که قتل دختر و پسر بغلانی به دستور شورای قوم احمدزی بار دیگر اعمال قدرت شوراهای قومی در حوزه‌ی قضایی را در مرکز توجه نهادهای حقوق بشری و مدنی قرار دهد.
تجاوز جنسی به دو کودک
از سوی دیگر مقام‌های محلی در بغلان از تجاوز جنسی به دو دختر دیگر هم در این ولایت خبر دادند. به گفته‌ی این مقام‌ها، ابتدا یک دختر نه ساله مورد تجاوز جنسی قرار گرفت و به دنبال آن، برادر این دختر خواهر پانزده ساله‌ی پسر متهم را در حضور عام مورد تجاوز جنسی قرار داد.
جاوید بشارت، سخن‌گوی پولیس بغلان گفت که پنج تن به اتهام داشتن ارتباط با این دو قضیه بازداشت شده‌اند. هم‌زمان با انتشار این خبرها، کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان از افزایش ۲۵ درصدی خشونت با زنان در شش ماه نخست امسال در مقایسه با زمان مشابه در سال گذشته خبر داده است. این کمیسیون از دولت خواسته که برای کاهش موارد خشونت با زنان تلاش‎های بیش‌تری به خرج دهد. «بی‌بی‌سی»

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *