نیروهای ائتلاف خبر قطع سوخت‌رسانی به نیروهای افغان را تکذیب کردند

مقام‌های ائتلاف بین‌المللی اظهارات منابع کاخ ریاست جمهوری مبنی بر قطع شدن سوخت‌رسانی به نیروهای مسلح کشور از سوی آمریکا را رد کرده‌اند. ‌روز یک‌شنبه، ۱۰ قوس دفتر حامد کرزی رییس جمهور در وب‌سایت خود ‌نوشت که آمریکا سوخت ارتش و پولیس افغانستان را قطع کرده تا حکومت آقای کرزی تحت فشار گیرد که توافق‌نامه‌ی امنیتی بین کشور را امضا کند.
اما روزنامه‌ی آمریکایی واشنتگتن پست از قول منابع ائتلاف بین‌المللی تحت فرمان آمریکا در افغانستان نوشته که آن‌ها با انتشار این خبر «گیج» شده‌اند. به گزارش این روزنامه، ائتلاف در اعلامیه‌ای نوشته که «در رساندن سوخت درخواست شده توقفی صورت نگرفته است. ما به حمایت از همکاران خود در نیروهای امنیتی افغانستان متعهد هستیم و به این حمایت ادامه می‌دهیم».
بازرس کل آمریکا برای بازسازی افغانستان‌ که از مسایل مالی طرح‌های بازسازی آمریکا در افغانستان را نظارت می‌کند، گزارش داده که آمریکا از سال ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۲ حدود ۵۰۰ میلیون دالر برای نیروهای امنیتی افغانستان سوخت خریده و این مبلغ در سال جاری ۱۳۵ میلیون دالر بوده است.
در همین حال‌ برخی منابع نظامی کشور گفته‌اند که به دلیل قطع شدن کمک آمریکا برای سوخت‌رسانی به ارتش و پولیس، هلی‌کوپترهای ارتش از کار افتاده‌اند. یک مقام ارتش کشور که نخواسته نامش فاش شود، به روزنامه‌ی واشنگتن پست گفته که هلی‌کوپترهای ارتش به همین دلیل نتوانسته‌اند که اجساد سربازان را از مناطق دوردست به کابل انتقال دهند.
وزارت‌های دفاع و داخله‌ی کشور از هرگونه اظهار نظر در این مورد خودداری کردند. برخی آگاهان نظامی در کشور می‌گویند که اگر آمریکا سوخت مورد نیاز نیروهای مسلح کشور را تأمین نکند، ارتش و پولیس با مشکلات جدی مواجه خواهند شد.
شماری از ناظران در گفت‌وگو با بی‌بی‌سی انتقاد کرده‌اند که حکومت افغانستان چرا در دوازده سال گذشته نتوانسته ذخایر استراتژیک برای این نیروها بسازد. عتیق‌الله امرخیل، رییس پیشین دانشگاه نظامی کشور گفت که نیروهای هوایی افغانستان در صورت نداشتن سوخت، «فلج» خواهد شد.
هرچند تا حال به‌درستی مشخص نیست که کمک آمریکا برای تأمین سوخت مورد نیاز نیروهای مسلح کشور قطع شده یا نه، ولی پخش شدن این خبر توجه بسیاری را به این امر جلب کرد که این نیروها تا چه حدی به کمک‎های آمریکا وابسته‌اند.
احتمالاً فشاری که از این بابت بر حکومت حامد کرزی برای امضای توافق‌نامه‌ی امنیتی با آمریکا وارد می‌شود، از نظر منتقدان آقای کرزی دلیلی بر‌آن است که این توافق‌نامه را باید امضا کند. اما رییس جمهوری شروطی برای امضای این توافق‌نامه دارد که بر حصول اطمینان از تحقق آن‌ها پیش از امضای این سند پافشاری دارد و اخیرا در سخنرانی‌های خود بارها به آن‌ها تأکید کرده است.
آزادی زندانیان طالبان از بازداشتگاه گوانتانامو، تضمین شفافیت انتخابات آینده‌ی افغانستان و تأمین صلح و ثبات در این کشور، اهم این شروط است. آقای کرزی معتقد است که آمریکا می‌تواند این شرط‌ها را تحقق بخشد. «بی‌بی‌سی»

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *