شفافیت بین‌الملل: فساد اداری در افغانستان افزایش یافته است

سازمان شفافیت بین‌الملل دیروز (سه‌شنبه، 12 قوس) در گزارش سالانه‌ی خود اعلام کرده که فساد اداری در افغانستان نسبت به سال گذشته‌ افزایش یافته است. در گزارش سال 2013 این سازمان، افغانستان، کوریایی شمالی و سومالیا از فاسدترین کشورهای جهان در فساد اداری عنوان شده‌اند.
‌این سه کشور هر‌کدام این مقام را با گرفتن 8 امتیاز از 100، در میان 177 کشور جهان‌ گرفته است. اما افغانستان از نظر عدم موجودیت فساد اداری در بین 177 کشور جهان، در جایگاه 175 قرار گرفته است. دنمارک، زیلاند جدید، سویدن و ناروی شفاف‌ترین کشورهای جهان خوانده شده‌اند.
سریرک پلیپت، رییس منطقه‌ای بخش آسیا اقیانوسیه در سازمان شفافیت بین‌المللی می‌گوید که مهم‌ترین عامل فساد اداری در افغانستان، عدم موجویت اراده‌ی سیاسی برای ایجاد تغییر در این کشور است. به گفته‌ی او، عوامل فساد اداری در بخش‌های مختلف دولت افغانستان وجود دارند و به همین دلیل این کشور پایین‌ترین امتیاز را در شاخص فساد به دست آورده است.
سریرک می‌گوید، موجودیت قوانین ضعیف، نهاد‌ها و فرهنگ مداوم ضعیف در افغانستان باعث افزایش فساد اداری در این کشور شده‌اند. هم‌چنان در گزارش سال 2013 سازمان بین‌المللی شفافیت، کشورهای آسیایی و افریقایی بالا‌ترین ارقام فساد اداری را داشته‌اند. هم‌چنان تاجکستان از لحاظ عدم موجودیت فساد 154، ترکمنستان و ازبکستان 168، پاکستان 127 و ایران 144ام شده‌اند.
واکنش مقام‌های دولتی
سال گذشته افغانستان در بین کشورهای جهان، در فساد اداری مقام نخست را کسب کرد. اما مقام‌های دولتی افغانستان همواره گزارش‌های سال گذشته و تازه‌ی سازمان شفافیت بین‌المللی‌ مبنی بر افزایش فساد اداری در این کشور را به‌شدت رد می‌کنند.
محمد یاسین عثمانی، عضو کمیته‌ی مستقل مشترک نظارت و ارزیابی مبارزه علیه فساد اداری افغانستان گزارش سازمان شفافیت بین‌المللی را بی‌اساس خواند. او می‌گوید که این گزارش به منظور برخی ملاحظات سیاسی از سوی سازمان شفافیت بین‌المللی‌ نشر شده است. آقای عثمانی به صدای امریکا گفته است که دولت افغانستان برای کاهش فساد اداری اداره‌ی عالی نظارت بر تطبیق استراتژی مبارزه بر فساد اداری، کمیته‌ی مستقل مشترک نظارت و ارزیابی مبارزه علیه فساد اداری را ایجاد کرده است.
او تأکید کرده است که ایجاد این اداره‌ها، نمایان‌گر موجودیت اراده‌ی قوی سیاسی برای مبارزه با فساد اداری است. عثمانی اما با تأیید موجودیت فساد اداری در کشور می‌گوید، باید عامل اصلی ترویج فساد اداری در افغانستان‌ ریشه یابی شود. «بخدی»

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *