توقف ارسال تدارکات آمریکا از راه پاکستان

وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) می‌گوید که به خاطر ملاحظات امنیتی و اعتراضات عمومی در پاکستان، ارسال محموله‌های تدارکاتی از طریق گذرگاه مرزی تورخم پاکستان به افغانستان را متوقف کرده است. علت این تصمیم اعتراضات مردمی است که از عملیات هواپیماهای بدون سرنشین آمریکا در خاک پاکستان خشم‌گین هستند و جلو‌ موتر‌های تدارکاتی نیروهای بین‌المللی را گرفته و مانع از حرکت آن‌ها شده‌اند.
حدود نیمی از محموله‌های تدارکاتی مورد نیاز آمریکا و متحدانش در افغانستان از پاکستان به افغانستان منتقل می‌شود که مهم‌ترین مسیر آن از ایالت «خیبر پختون‌خوا»ی پاکستان و گذرگاه تورخم می‌گذرد. این در حالی است که احساسات ضد‌آمریکایی در این منطقه به‌شدت بالا گرفته است.
عمران خان، رهبر حزب تحریک انصاف پاکستان اخیرا تهدید کرده بود در صورتی که آمریکا حملات هواپیماهای بدون سرنشین خود را متوقف نکند، در «خیبر پختون‌خوا» تظاهراتی عمومی را با هدف توقف مسیر تدارکاتی ناتو بر پا خواهد کرد. عمران خان آمریکا را متهم کرده که با کشتن حکیم‌الله محسود، رهبر طالبان پاکستان، به تلاش‌های صلح و روند مذاکره با طالبان پاکستان لطمه زده است.
مارک رایت، سخن‌گوی پنتاگون‌ روز سه‌شنبه ابراز امیدواری کرد که در آینده‌ی نزدیک این مسیر تدارکاتی استراتژیک مجدداً باز شود. او گفت که بسته شدن موقت مسیر خیبر از لحاظ تدارکاتی به نیروهای آمریکایی در افغانستان لطمه‌ای نخواهد زد. یک مسیر دیگر عبور کاروان‌های ناتو در پاکستان که از گذرگاه چمنِ بلوچستان در جنوب غربی پاکستان می‌گذرد، هم‌چنان باز است.
با توجه به این که شمار زیادی از نیروهای آمریکایی قرار است در سال ۲۰۱۴ میلادی از افغانستان خارج شوند، این مسیر برای آمریکا اهمیت بسیار زیادی دارد. خبرنگار بی‌بی‌سی می‌گوید دولت پاکستان تأکید دارد که به اجازه‌ی عبور کاروان‌های تدرکاتی متعهد است، اما در برابر معترضانی که مانع از عبور کامیون‌ها شده‌اند، اقدام جدی انجام نداده است. «بی‌بی‌سی»

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *