قرارداد ایجاد «شهرک‌های رهایشی و صنعتی قالین» امضا شد

اطلاعات روز: قرارداد ایجاد «شهرک‌های رهایشی و صنعتی قالین» میان اداره مستقل اراضی و وزارت‌های شهرسازی و تجارت، و اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان قالین امروز با حضور رییس‌جمهور غنی در ارگ به امضا رسید.
جواد پیکار، رییس اداره مستقل اراضی در مراسم امضای این قرارداد گفت «ایجاد سهولت‌های لازم و دسترسی سکتور خصوصی به زمین‌های بکر دولتی عرض رشد و حمایت صنعت داخلی و سکتور خصوصی»، «استفاده مؤثر از زمین‌های بکر دولتی»، «ایجاد کار و دسترسی به زمین دولتی برای صنعت‌کاران داخلی»، «ایجاد زمینه برای سرمایه‌گذاری در سکتور صنعت قالین و زدودن فقر به مثابه‌ی یک استراتژی ملی در کشور» و «رشد اجتماعی، اقتصادی و صنعت داخلی در درازمدت» از اهداف این شهرک‌ها می‌باشد.
رییس اداره اراضی گفت این پروژه به‌نام شهرک‌های رهایشی و صنعتی قالین نام‌گذاری شده و از طریق اتحادیه تولیدکنندگان قالین با همکاری وزارت شهرسازی و مسکن و تجارت و صنایع بادرنظرداشت زنجیره‌ی ارزشی قالین، دیزاین و نقشه می‌گردد تا زمین‌ها به نوعی استفاده گردد که شامل ساحات رهایشی، فابریکات، ساحات سبز، خدمات عامه، ساحات تجارتی و ساحات توسعه‌یی فابریکات باشد.
آقای پیکار گفت 9 هزار جریب زمین در دو مرحله برای این پروژه در نظر گرفته شده است؛ مرحله اول 3500 جریب زمین که 1500 جریب زمین در ننگرهار، 1000 جریب زمین در قندوز و 1000 جریب زمین در ولایت بلخ می‌باشد؛ مرحله دوم 5500 جریب زمین است که در طول 10 سال آینده نظر به تقاضای اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان قالین طی مراحل خواهد شد.
به گفته‌ی او اعطای سند موقت ملکیت به صنعت‌کاران قالین زیر نام زوج و زوجه توزیع می‌گردد و بعد از تکمیل اقساط، قباله‌ی شرعی به آنان توزیع خواهد شد.
رییس اداره مستقل اراضی افزود 1.5 میلیون نفر از این پروژه مستفید خواهند شد و قرار است یک تعداد از مهاجرینی که از کشورهای بیرون به کشور می‌آیند و به مسلک قالین علاقه‌مند هستند، در این شهرک جذب شوند.
به گفته‌ی آقای پیکار، در بخش صنعت قالین در نتیجه تطبیق این قرارداد، از 180 میلیون دالر الی 200 میلیون دالر سرمایه‌گذاری خواهد شد.
جواد پیکار در ادامه افزود به تعداد پنج هزار الی 10 هزار قالین‌باف مهاجر از کمپ‌های مختلف کشور پاکستان مانند کمپ‌های مختلف پیشاور، لاهور و هری‌پور به کشور عودت می‌کنند.
او گفت: «در نهایت به تعداد 110 هزار نفر به شکل مستقیم و 1.5 میلیون نفر از نفوس افغانستان به شکل غیرمستقیم از این پروژه مستفید می‌شوند.»
همایون قیومی، مشاور رییس جمهور نیز گفت هنر و صنعت قالین یک تاریخ پرافتخار و کهن در کشور دارد و ایجاد شهرک‌های قالین نه تنها در رشد تولیدات داخلی و ایجاد اشتغال‌زایی نقش مؤثر خواهد داشت بلکه در حفظ و شکوفایی یک عنعنه‌ی فرهنگی ما یک عمل مفید می‌باشد.

قرارداد ایجاد شهرک‌های رهایشی و صنعتی قالین در ارگ ریاست جمهوری امضا شد
قرارداد ایجاد شهرک‌های رهایشی و صنعتی قالین در ارگ ریاست جمهوری امضا شد

فروش قالین افغانستان در بازارهای جهانی به نام دیگر کشورها
سعادت منصور نادری، وزیر شهرسازی و مسکن نیز گفت قالین افغانستان تنها یک کالای تجارتی نیست بلکه هر تار و پود آن حکایت از فرهنگ غنی و هنر کم‌نظیر مردمان سخت‌کوش این سرزمین دارد.
او گفت قالین افغانستان یکی از وسیله‌های شناخت هویت افغانستان در سطح جهان بوده و یکی از اقلام مهم صادراتی در کشور به‌شمار می‌رفته است.
آقای نادری گفت تداوم جنگ‌های خانمان‌سوز در دهه‌های اخیر بسیاری از فرصت‌های اقتصادی و داشته‌های معنوی ما را مورد دستبرد و نابودی قرار داده که صنعت قالین‌بافی نیز بنابر نبود حمایت‌ها و امکانات دستخوش ناملایمات و مشکلات مختلف گردیده است.
وزیر شهرسازی گفت: «تا آن‌جا که این محصول ارزشمند و هنری از نام و آدرس کشورهای دیگر به بازارهای جهانی راه‌یافته در کنار آن‌که منفعت عظیم اقتصادی آن به جیب بیگانگان سرازیر شده، غرور ملی هر افغان را نیز جریحه‌دار ساخته است.»
سعادت نادری خطاب به رییس‌جمهور گفت حمایت از صعنت قالین در واقعیت امر، پاسداری از غرور ملی و حمایت از فرهنگ متعالی افغان‌هاست که بارقه‌ی امید را در دل هم‌وطنان ما روشن می‌سازد.
آقای نادری گفت ایجاد این شهرک‌ها از فروش و عرضه قالین افغانی به نام پاکستان و سایر کشورهای همسایه در نمایشگاه‎ها و بازارهای جهان جلوگیری خواهد کرد.
عصمت‌الله باتور، رییس اتحادیه صادرکنندگان قالین در مراسم امضای قرارداد ایجاد شهرک‌های رهایشی و صنعتی قالین گفت صنعت قالین افغانی تاهنوز به شکل سنتی در منازل مسکونی ساخته می‌شود و تقریباً 80 درصد قالین‌بافان را زنان تشکیل می‌دهند.

مشکلات صنعت قالین افغانی
آقای باتور گفت: «صعنت قالین افغانی درحال حاضر تحت فشار است. اجاره‌داری‌های اضافی، اخاذی‌ها، ایجاد موانع برای ورود مواد خام، ارسال قالین به شکل نیمه کاره بدون تعیین جنسیتِ کوالتی کنترل توسط یک یا دو کمیشن‌کار به یک کشور، زمینه‌سازی برای آن در اثر تداخل وظیفوی اتحادیه قالین از سوی ادارات دیگر.»
رییس اتحادیه صادرکنندگان قالین در این مراسم گفت قیمت یک متر مربع قالین افغانی سابق 120 دالر امریکایی بود اما فعلاً به 55 دالر کاهش یافته است. او گفت: «مگر همین قالین ده روز قبل در نمایشگاه قالین لاهور فی متر اضافه از 200 دالر به فروش رسیده است.»
آقای باتور گفت در راستای تحقق اهدافی که دولت در زمینه صنعت قالین در کشور دارد کاملاً متعهد است.

80 درصد قالین افغانی توسط زنان بافته می‌شود
80 درصد قالین افغانی توسط زنان بافته می‌شود

صنعت قالین و قالین بافی در کشور تاریخ‌چه‌ی طولانی دارد. روزگاری منبع درآمد بسیاری از مردم و یکی از کالاهای مهم صادراتی افغانستان به شمار می‌رفت. اما این صنعت در سال‌های اخیر به دلیل کم توجهی مسئولان رو به زوال رفته است. نبود امکانات پروسس در کشور یکی از مشکلات عمده فراروی صنعت قالین در کشور گفته می‌شود.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *